Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
#140790
greeeken skrev:Knappast troligt att trådskaparens bil haveretat pga sådant.
Läs! Precis så skrev jag också tidigare.

Men faktum kvarstår att tilverkarna av bilen rekommenderar inkörning. Tycker vi borde kunna vara överrens om att tillverkaren vet bäst eller?
av *pettson*
#140799
bilgalen skrev:
sandberg skrev:Snälla. Köra in bilar finns inte. Det sitter i bilens system att den har sitt eget inkörningsprogram. Det frågade jag säljaren specifikt om. Så var det även på min audi jag hade tidigare och även min citroen jag har nu också. Och således också på volvon.

Som att du bara får kolla på halvtimmesfilmer med din nyköpta DVD-spelare... nåj,a inte perfekt jämförelse, men 'ändå :shock:

Så här är statusen nu. Jag fick bra bemötande på verkstaden oh fick en Classic Diesel under tiden av Hertz. Ska bli spännande och se vem som ska betala den (jag tänker då inte göra det...).

Kollade även in i bilen igen, skulle hämta lite grejer. Tryckte på read-knappen vilket jag glömde under min hybris i lördags. Stod då följande 3 meddelanden:

* Bromsverkan nedsatt
* Motorverkan nedsatt
* Motor service erfodras

Låter ju inte så bra med andra ord... Gissar på att jag får köra Diesel ett bra tag framöver...
Läs instruktionsboken och du ska bli förvånad!

Brukar vara en begränsning att man ska varva max 4000varv de första 200milen. Nu är ju inte det orsak till ditt haveri...men vill betona då många verkar ha glömt bort att bilar trots allt mår bra av lite lugnare inkörning.
Står det utryckligen att bilen ska köras in i bilens handbok?
Det skulle förvåna mej mycket eftersom nån inkörning inte finns idag på nånting i princip ifrån fabrik. Normalt sett vill man att kolvringarna ska slita in sej mot honingen i cylindrarna. Det frångick man sisådär 1980.. Eftersom ringarna byttes mot ringar som var av lågfriktionstyp och eftersom borrningsutförandet blev i det närmaste perfekt och honingen gjordes med exakt rätt djup på reporna. Sen uppstår nästa problem. En bra honad cylinder med en helsyntet olja i kan du i princip inte slita ned alls. Du har alltid en extrem olja som bär ringen mot cylindern så där är inte nåt slitage direkt. Det är nåt man slåss om idag från renoveringsverkstäderna. HUR kör man in en cylinder bäst. Lagren ska helst ha bästa möjliga olja för smörjning. Men cylindrarna ska ha betydligt sämre olja för att ha kontrollerad slitning på cylinderväggarna.
Gäller inkörning så ska inte motorn varvas mera än 2500rpm och den ska bytas olja/ filter på efter 50 mil sen efter 200 mil sen efter 500 mil och till sist en vanlig intervall.. vad säger era handböcker?
av bilgalen
#140806
*pettson* skrev:Står det utryckligen att bilen ska köras in i bilens handbok?
Jodå, det gör det. Nu kan jag ju förståss inte svära på att det gör det i alla handböcker till alla bilar. Men jag har själv haft en ny Volvo för ett tag sen...där stod det. Nya bmw:s handböcker står det också i.

Men ni som har sprillans nya Volvo...fyll gärna i vad som står i era handböcker.
Användarvisningsbild
av greeeken
#140807
bilgalen skrev:
greeeken skrev:Knappast troligt att trådskaparens bil haveretat pga sådant.
Läs! Precis så skrev jag också tidigare.

Men faktum kvarstår att tilverkarna av bilen rekommenderar inkörning. Tycker vi borde kunna vara överrens om att tillverkaren vet bäst eller?
Jopp det kan vi nog hålla med om bägge 2.
Men var o en gör som dom vill så klart.
av GT-87
#140809
När jag hämtade ut min classic, sa säljaren klart och tydligt att man INTE ska köra in bilen på något speciellt sätt. Man ska köra precis som man alltid gör direkt från början. Detta var han väldigt noga med att påpeka.
av bilgalen
#140810
FREDDAN skrev:De bästa e kanske köra för fullt från början egentligen, om de blir nåt så har man ju fabriksgaranti.







http://www.garaget.org/?car=19635
Smart resonemang om problemet uppstår strax efter att garantin har gått ut 8)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#140820
Demobilar brukar gå riktigt bra. Varför? Jo för att folk kör som biltjuvar med demobilarna! Man kan köra som man vill, gäller att hålla koll på oljan bara.
Användarvisningsbild
av greeeken
#140874
bilgalen skrev:
FREDDAN skrev:De bästa e kanske köra för fullt från början egentligen, om de blir nåt så har man ju fabriksgaranti.







http://www.garaget.org/?car=19635
Smart resonemang om problemet uppstår strax efter att garantin har gått ut 8)
Jasså när du köper en beggad bil hur vet du då att den inte blivit hårt kört redan från början?

Bilarna håller , motorerna håller
Användarvisningsbild
av Momentum
#140930
Hmmm
Har inte detta spårat ur?
Vad hände med bilen är väl det intressanta

Oavsett hur man väljer att hantera sin nya bil så ska den väl inte haverera efter en kickdown???'

Då skulla alla demobilar stå överallt längs vägkanterna
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!