bilgalen skrev:sandberg skrev:Snälla. Köra in bilar finns inte. Det sitter i bilens system att den har sitt eget inkörningsprogram. Det frågade jag säljaren specifikt om. Så var det även på min audi jag hade tidigare och även min citroen jag har nu också. Och således också på volvon.
Som att du bara får kolla på halvtimmesfilmer med din nyköpta DVD-spelare... nåj,a inte perfekt jämförelse, men 'ändå :shock:
Så här är statusen nu. Jag fick bra bemötande på verkstaden oh fick en Classic Diesel under tiden av Hertz. Ska bli spännande och se vem som ska betala den (jag tänker då inte göra det...).
Kollade även in i bilen igen, skulle hämta lite grejer. Tryckte på read-knappen vilket jag glömde under min hybris i lördags. Stod då följande 3 meddelanden:
* Bromsverkan nedsatt
* Motorverkan nedsatt
* Motor service erfodras
Låter ju inte så bra med andra ord... Gissar på att jag får köra Diesel ett bra tag framöver...
Läs instruktionsboken och du ska bli förvånad!
Brukar vara en begränsning att man ska varva max 4000varv de första 200milen. Nu är ju inte det orsak till ditt haveri...men vill betona då många verkar ha glömt bort att bilar trots allt mår bra av lite lugnare inkörning.
Står det utryckligen att bilen ska köras in i bilens handbok?
Det skulle förvåna mej mycket eftersom nån inkörning inte finns idag på nånting i princip ifrån fabrik. Normalt sett vill man att kolvringarna ska slita in sej mot honingen i cylindrarna. Det frångick man sisådär 1980.. Eftersom ringarna byttes mot ringar som var av lågfriktionstyp och eftersom borrningsutförandet blev i det närmaste perfekt och honingen gjordes med exakt rätt djup på reporna. Sen uppstår nästa problem. En bra honad cylinder med en helsyntet olja i kan du i princip inte slita ned alls. Du har alltid en extrem olja som bär ringen mot cylindern så där är inte nåt slitage direkt. Det är nåt man slåss om idag från renoveringsverkstäderna. HUR kör man in en cylinder bäst. Lagren ska helst ha bästa möjliga olja för smörjning. Men cylindrarna ska ha betydligt sämre olja för att ha kontrollerad slitning på cylinderväggarna.
Gäller inkörning så ska inte motorn varvas mera än 2500rpm och den ska bytas olja/ filter på efter 50 mil sen efter 200 mil sen efter 500 mil och till sist en vanlig intervall.. vad säger era handböcker?