- tis 20 okt 2020, 20:29
#1408286
LaRy skrev: ↑tis 20 okt 2020, 18:27 Signaturen Fred har har rätt inställning, han söker efter resultatet. När man tänker på felkoder så kan de ej kontrollera allt, det skulle bli för dyrt. ECU'n säger till att det skall tända på cylindern, men har ju egentligen ingen feedback om en gnista uppstod.Visst kan motorstyrningen upptäcka misständningar. Styrenheten tittar helt enkelt på vevaxelns acceleration efter att den begärt tändning till varje cylinder. Uteblir accelerationen så misständer motorn. Jag gissar dock att det krävs relativt stabila förhållanden och/eller tillräcklig utvärderingstid för att kunna göra denna diagnos korrekt för att inte sätta falska felkoder.
Samma sak med exempelvis problem med bränsle och tryck. Man kan se om pumpen skall gå, men vet ej om tryck har uppstått, för man har ingen direkt feedback i form av tryckgivare.
Skulle varit något något helt annat om det varit en F1-racer......
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005