Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
LaRy skrev: tis 20 okt 2020, 18:27 Signaturen Fred har har rätt inställning, han söker efter resultatet. När man tänker på felkoder så kan de ej kontrollera allt, det skulle bli för dyrt. ECU'n säger till att det skall tända på cylindern, men har ju egentligen ingen feedback om en gnista uppstod.
Samma sak med exempelvis problem med bränsle och tryck. Man kan se om pumpen skall gå, men vet ej om tryck har uppstått, för man har ingen direkt feedback i form av tryckgivare.
Skulle varit något något helt annat om det varit en F1-racer......
Visst kan motorstyrningen upptäcka misständningar. Styrenheten tittar helt enkelt på vevaxelns acceleration efter att den begärt tändning till varje cylinder. Uteblir accelerationen så misständer motorn. Jag gissar dock att det krävs relativt stabila förhållanden och/eller tillräcklig utvärderingstid för att kunna göra denna diagnos korrekt för att inte sätta falska felkoder.
av frippe64
LaRy skrev: tis 20 okt 2020, 18:27 Signaturen Fred har har rätt inställning, han söker efter resultatet. När man tänker på felkoder så kan de ej kontrollera allt, det skulle bli för dyrt. ECU'n säger till att det skall tända på cylindern, men har ju egentligen ingen feedback om en gnista uppstod.
Samma sak med exempelvis problem med bränsle och tryck. Man kan se om pumpen skall gå, men vet ej om tryck har uppstått, för man har ingen direkt feedback i form av tryckgivare.
Skulle varit något något helt annat om det varit en F1-racer......
Härligt, då kör jag F1. :-D

För jag har läst ut felkoder på misständningar per cylinder, och läst räknare för misständningar.
Utöver det så har jag också läst ut bränsletryck.
av Fred
frippe64 skrev: ons 21 okt 2020, 12:48För jag har läst ut felkoder på misständningar per cylinder, och läst räknare för misständningar.
Samma för mig...det var som sagt så jag identifierade att det var spolen för cylinder fyra (tror jag det var) var orsaken till problemet första gången det uppkom. Det var tydligt i VIDA varje gång cylindern inte tände i realtid...har för mig att det var en rullande graf.

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]