Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
pellemando skrev: tis 06 okt 2020, 10:12 Fördel mekanisk: Man kan lägga i växeln man vill ha direkt utan att behöva vänta ca 1,5 sekunder ifrån att bilen startat till man kan växla.
Fördel elektrisk: Går snabbare när man vant sig och är mycket najsare.

När jag hade mekanisk, men fick en lånebil med den elektriska spydde man lite i munnen, men nu när man vant sig så är det överlägsen (efter man väntat dom 1,5 sek efter man just startat bilen)
Min behöver jag vänta 3-4 sekunder, och jag tycker att de blir jobbigare och jobbigare nu när bilen inte är ”ny” utan vardagen har kickat in.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Ett läge upp och ett läge ner, sedan en knapp för P och en knapp för N.. Det hade varit optimalt.

Hur ofta använder man N? 🤔🙄

Jag retade mig på "två duttsfunktionen".

BMW har en bättre lösning. Där kan man trycka till spaken lite hårdare och då hoppar man över N. Duttar man mjukt kommer man till N.
av HeavyMetal
Ilduce77 skrev: sön 11 okt 2020, 08:23 Ett läge upp och ett läge ner, sedan en knapp för P och en knapp för N.. Det hade varit optimalt.

Hur ofta använder man N? 🤔🙄
För mig väldigt ofta när man kör in i en biltvätt där en kedja drar fram bilen i takt med att dom handtvättar bilen som typ här. https://tidecar.se/
av iPerre
GustavB skrev: tis 06 okt 2020, 10:22 Jag börjar vänja mig med den elektroniska väljaren utan att för den delen gilla dubbelstegen. Men kan någon förklara varför man behöver neutral? P R D borde väl räcka?
Tex. Dom biltvättar som drar bilen igenom, kortare bogsering, dra upp den på en bärgare, finns många skäl till ett N läge.
av III
Räcker ju man får stopp och står i vägen och bilen ska knuffas ur vägen så behöver man neutral. Tråkigt få stopp, ännu frågade få stopp i rusning utan att kunna flytta bilen, eller att bärgaren inte kan rulla upp den på flaket,
Användarvisningsbild
av NorskT8
Har kjørt T8 med denne løsningen siden tidlig 2016. Det tok vel 1-2 dager å venne seg til. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag fårstår att man behöver Neutral vid vissa tillfällen, men inte så ofta att man inte skulle kunna ha en knapp till detta, likt P... Så man slipper dubbelduttandet när man ska passera N..
av riha
pergrein skrev: fre 09 okt 2020, 12:00 Alla mildhybrider får elektroniska växelspaken också.

Mvh
Per
Jepp, kan bekräfta detta. Kollade upp det med handlaren idag, som i sin tur kollade upp det med Volvo.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]