Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThorHammer
Vad tycker ni som har den lilla elektroniska växelspaken? Har sett en hel del tester där man bölar för att man tycker det är jättejobbigt och frustrerande att behöva vippa 2 ggr på spaken för att gå från R-D och vice versa. Jag tycker absolut att det är mer tidskrävande och bökigt att gå de två stegen med en mekanisk spak eller 3 steg för att nå P istället för att bara trycka på en knapp. Lilla spaken är i mitt tycke klockren.
av rallekalle
Kan tyvärr inte referera ännu, väntar på min med elektronisk växelväljare. Men de i min omgivning som har denna form av växelväljare så har jag bara hört att man snabbt vänjer sig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det handlar väl mest om när man snabbt måste vända/svänga, lätt att vippa för lite/mycket medan en mekanisk ger en känsla för var i lådan man är...
av Qualia
Känns helt onödigt det Volvo har valt..
Räcker med upp R ner D.
Man vänjer sig. Det händer dock när man ska vända och svänga att växel hamnar i N läge..

Tumen ner för min del,
av Primus
Har haft den för kort tid för att säga något säker. Men utgår från att man vänjer sig. Men idag blev det lite tokigt, skulle backa ut från en parkering, en annan bil kommer, jag bromsar och vippar två ggr för D. Då stannar den andra bilen och jag inser att det är smartare att jag backar. När jag då skulle vippa två ggr till R så blev det för många vippningar för både muskler och hjärna. Växeln hamnade i N och motorn vrålade. Måste sett ut som värsta amatören var ute med bilen. Och så var det kanske.. :-/
av jaronsso
100% övertygad om att det är en 100% vanesak.

Jag har den vanliga växelväljaren i min V60 MY20, men hade en XC40 med elektronisk väljare över en helg för en tid sedan.
Blev såklart lite huvudbry första dagen, men det krävdes inte många timmar i bilen och lite växlande upp/ned för att man skulle vänja sig hyfsat.
Över helgen kändes det mer och mer naturligt.
Med en sådan bil i sin ägo handlar det väl om någon vecka så är man inne precis i hur det fungerar och det sätter sig i ryggmärgen precis som allt annat.
av Vardelos
goka skrev: tis 06 okt 2020, 10:02 Man vänjer sig!
Konstigt bara att man ska "vippa" framåt för att få i backen,,, och bakåt för att köra framåt :-)
Är ju samma på den mekaniska väljaren :nerd:
av pellemando
Fördel mekanisk: Man kan lägga i växeln man vill ha direkt utan att behöva vänta ca 1,5 sekunder ifrån att bilen startat till man kan växla.
Fördel elektrisk: Går snabbare när man vant sig och är mycket najsare.

När jag hade mekanisk, men fick en lånebil med den elektriska spydde man lite i munnen, men nu när man vant sig så är det överlägsen (efter man väntat dom 1,5 sek efter man just startat bilen)
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag börjar vänja mig med den elektroniska väljaren utan att för den delen gilla dubbelstegen. Men kan någon förklara varför man behöver neutral? P R D borde väl räcka?
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]