- tor 01 okt 2020, 19:59
Visst sköter sig allt själv men jag vill i alla fall ha info om viken växel som ligger i, vilken temperatur motorn har och hur mycket olja det är i motorn eller om motorn håller på och bränner ur partikelfiltret tex.
dannesk skrev: ↑ons 30 sep 2020, 19:33 @VolvoB20,7 o 8 och 9 är ju alla överväxlar för 6an är 1:1 och det är ju inte bara genom att öka farten man får lådan att växla upp, man kan även lätta på gasen. har man dessutom den större motorn med mera vrid behöver man inte köra lika fort för att den ska hålla sig på högsta växeln.VolvoB20 skrev:Om du tycker det är svårt att se på varvräknaren vilken växel som ligger i hur ska du då veta när lådan byter växel? Hur fort vet du hur du ska köra över hastighetsbegränsningen för att 9an ska läggas i? Bara för att lådan lägger in 9an så går väl inte förbrukningen automatisk ner, det är ju en balans mellan varvtal , belastning på motorn osv.apersson850 skrev: ↑fre 25 sep 2020, 22:04 Ja, möjligen, men sånt ser jag ju på varvräknaren. Som också sitter där, fast jag har automatlåda. Men det var ju samma instrumentering, oavsett låda.Jag tycker det är svårt att se på varvräknaren om bilen ligger på 8:an eller 9an.
Haft ett antal MB E-klass som hyrbilar och lådan i dessa sköter sig själv utifrån hur man kör i trafiken och hastighetsbegränsningen. Det är väl runt typ 130-140km/h som 9an går i och äger man en sån bil så lär man sig rätt snabbt när lådan lägger i överväxeln det behöver man inte se i någon display.
Visst sköter sig allt själv men jag vill i alla fall ha info om viken växel som ligger i, vilken temperatur motorn har och hur mycket olja det är i motorn eller om motorn håller på och bränner ur partikelfiltret tex.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.