Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1403839
Ok. Återkom gärna senare. Ha de'!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1403855
V7003 skrev:Den andra är att jag vill gärna se vilken växel som ligger i för tillfället. Inte som nu som visar bara växelväljarens motsvarande bokstav. I min andrabil och de andra automatväxlade fordon jag kör yrkesmässigt, står alltid en siffra efter den valda växellägen, Dvs D3, om treans växel ligger i, och inte bara D.
Den där frågan har jag hört i något annat sammanhang också. Jag försöker förstå vad man har för nytta av det? I min bil ser jag vilken växel jag valt, om jag valt den själv. Så länge bilen väljer syns inte vilken växel den valt, men då har jag ju också sagt åt den att den får sköta det här själv. Så vad har jag för nytta av att veta vilken växel som ligger i? Det är ungefär som med varvräknaren. Den har ingen större funktion att fylla så länge automatlådan ligger i läge D, men kan vara bra när man väljer växel själv. När den är digital kan den försvinna annars, något som lite halvhjärtat är implementerat om man har digital display. Men min bil är för gammal för det.

Jag ser inte insprutningstimingen när jag ändrar gasreglaget heller. Det känns som om jag har lika lite nytta av att veta det som vilken växel bilen valt.
Användarvisningsbild
av V7003
#1403863
@apersson850 Förvisso har du rätt, men... Varför visas just den nämnda växelindikeringen i de flesta (större) yrkesfordon, samt några av dagens modernare bilar, som tex i min andrabil, en Seat Arona mfl. Det är dels en vanessak, dels vore det kul för att veta, var/i vilken växel har man det bästa möjliga kraft kontra ekonomi. Då kan man se var gränserna ligger för olika växellägena varvtalsmässigt och beroende på behovet försöker man ligga innanför varvtalsgränserna. Det är inte lathet eller snålhet, men man lär sig när man kör yrkesmässigt och företaget upsakattar en skonsam fordonsanvändning. Men utgår jag ifrån den momentana behovsaspekten, så kan man likagärna plocka bort/avaktivera vissa andra funktioner också. Jag vet, det är inte svar på dina funderingar, men som sagt var, det vore intressant att veta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1403903
apersson850 skrev: fre 25 sep 2020, 09:31 Jag ser inte insprutningstimingen när jag ändrar gasreglaget heller. Det känns som om jag har lika lite nytta av att veta det som vilken växel bilen valt.
Kör man en ny Mercedes E-klass med 9 växlar tycker jag att det är bra att kunna se vilken växel man ligger på. Man kan ju tex behöva gasa på och höja farten lte för att komma upp på 9:a och sänka förbrukningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1403977
Ja, möjligen, men sånt ser jag ju på varvräknaren. Som också sitter där, fast jag har automatlåda. Men det var ju samma instrumentering, oavsett låda.
Användarvisningsbild
av V7003
#1404737
@apersson: min är också automat och det finns plats för en siffra till bredvid växellägesboktaven i skärmen. Vanessak, som du skriver, men likväl vill jag ha denna lilla extra visningen, som kanske flera andra.
Kom på en sak till som jag gärna vill ha. Larmar jag av bilen med fjärren, så tänds en hel del lampor. Utom den lilla under backspeglarna som lyser upp marken bredvid dörren. För att dessa små lamporna skall lysa så måste jag trycka på lampknappen på fjärren. Inte så ansträngande, men skulle vara fint om att dessa fungerar tillsammans med avlarmningen. Man kan kanske ha invändningar med motiveringen att man behöver inte ha markbelysning mitt på dagen, men å andra sidan varför tänds de övriga lamporna när det är dagsljus?
By the way: vad är det för lampa som tänds under spegelhuset? Den är inte speciellt stark, så jag vill gärna ha en starkare variant. Går det att komma åt utifrån, eller max ta bort spegelkåpan eller måste man bomba sönder backspegeln för att byta?
Stort tack och ha en fin dag! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1404766
apersson850 skrev: fre 25 sep 2020, 22:04 Ja, möjligen, men sånt ser jag ju på varvräknaren. Som också sitter där, fast jag har automatlåda. Men det var ju samma instrumentering, oavsett låda.
Jag tycker det är svårt att se på varvräknaren om bilen ligger på 8:an eller 9an.
av dannesk
#1404809
@VolvoB20,
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: fre 25 sep 2020, 22:04 Ja, möjligen, men sånt ser jag ju på varvräknaren. Som också sitter där, fast jag har automatlåda. Men det var ju samma instrumentering, oavsett låda.
Jag tycker det är svårt att se på varvräknaren om bilen ligger på 8:an eller 9an.
Om du tycker det är svårt att se på varvräknaren vilken växel som ligger i hur ska du då veta när lådan byter växel? Hur fort vet du hur du ska köra över hastighetsbegränsningen för att 9an ska läggas i? Bara för att lådan lägger in 9an så går väl inte förbrukningen automatisk ner, det är ju en balans mellan varvtal , belastning på motorn osv.

Haft ett antal MB E-klass som hyrbilar och lådan i dessa sköter sig själv utifrån hur man kör i trafiken och hastighetsbegränsningen. Det är väl runt typ 130-140km/h som 9an går i och äger man en sån bil så lär man sig rätt snabbt när lådan lägger i överväxeln det behöver man inte se i någon display.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1404922
Harrysson skrev:Vad kostar mjukvaran du installerar? För skulle också vilja uppdatera min v70 med lite nya leksaker :)
Jag gör ju alla ändringarna själv i CEM, hittar mer möjligheter för varje gång jag ger mig in på djupet.

Är det något som du saknar på din bil så kan vi ju ta det via PM så får jag kolla om det är möjligt först och främst :)
Efterlyses fälgmått

Någon som vet namn, nav och ET på dess[…]

Okej ja men det stämmer, ljusen gör aldr[…]

Okidoki då blir det svårare. :-( h[…]

Kondensavfuktare gör också jobbet. Anv&[…]