Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilket sommar däck skulle du valt givet mina förutsättningar (bil, dimension och krav)?

Michelin Pilot Sport 4 SUV med ZP-kod (punkteringsfritt)
Inga röster
0%
Michelin Pilot Sport 4
2
11%
Michelin Primacy 4
7
37%
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 med SoundComfort
5
26%
Continental PremiumContact 6
3
16%
Annat (skriv gärna i kommentar vilket)
2
11%
Så, då har jag fått på mina Primacy 4. Det är mer komfort i dem än mina 8 år gamla Scorpion Verde All Season. Jag upplever dem tystare även i högre fart, 120-140. De spårar mindre. De sväljer ojämnheter bättre och broskarvar blir lite mjukare. Kort och gott ett komfortabelt däck. Än så länge är jag nöjd.
Har lagt ner en del tid på att läsa in mig på olika däck till xc70, och landat i två prismässigt väldigt olika däck.

Michelin Primacy 4 235 55 17 99v ca. 1500/st

Landsail Ls388 235 55 17 103w ca. 800/st

Någon som kört Kört Landsail Ls388 på xc70?
Jag har ingen erfarenhet av dem, men jag har både läst och hört på däckverkstäder att lågprisdäck är svårare att få bra balans i och det är vanligare med ovalitet.

Jag är i alla fall nöjd med mina Primacy 4.
I aftonbladets test 2016 kom landsail Ls388 snäppet under några premiumdäck. Det man kan fundera över är varför Aftonbladet sen dess inte testat däcket igen, trots att man tyckte att däcket var riktigt bra. För oss konsumenter vore det ju intressant att kunna köpa ett "nästan" lika bra däck som premium, till halva priset (för premium tillverkarna inte lika bra). De fakta jag har om detta däck är, att jag har bekanta som kör på dessa däck, utan några som helst problem, och det var väl på den vägen jag blev nyfiken på, om billiga däck alltid är sämre än dyra, för normalbilisten.

Tänk om någon av de seriösa däckstestarna kunde göra ett nytt, oberoende test av dessa däck. Så därför återigen, finns det någon/några som kör på dessa däck och kan ge ett omdöme.

F.n lutar det mot att jag fegar ur o köper Primacy men, tycker att det vore bra med lite pris konkurens mellan tillverkarna o inte bara bäst i test som gäller.
Vi Bilägare skrev såhär 2018 när de testade Landsail LS 388 205/55 16 91V, 610:- / st

Bromsförmågan på våt väg ligger i nivå med de premiumdäck som bedöms som mindre bra. Det finns med andra ord sämre däck i den här gruppen. Kurvgrepp på väta är medelbra och vid körning tenderar Landsail att understyra, när kurvgreppet inte räcker till. Men det uppför sig ändå konsekvent och lugnt när det provoceras.

Vattenplaning rakt fram klarar Landsail bra, mindre bra i kurva.

På torr asfalt klarar däcket bromsning från 100 km/tim som medel i gruppen. Det känns aningen stumt med lite diffus styrkänsla men i stort ändå med godtagbar kontroll när vi pressar det på torr väg.

Landsail går hårt över ojämnheter och bullrar på grov asfalt.

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 6
Vattenplaning, kurva 4
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 8
Buller 2
Komfort 2
Totalpoäng 55

Sammanfattning:
Våt väg: 3
Vattenplaning: 3
Torr väg: 3
Förbrukning: 4
Komfort: 2

Referensdäcket under det testet var Continental ContiPremiumContact5 i samma dimension för 910:-

Continental är ett av marknadens bästa High Performance-däck (vann vårt test av premiumdäck i nr 4/2018). Våtgreppet är extremt bra.

I det här testet fungerar CPC5 som referensdäck för att ge en uppfattning om hur billigare alternativ står sig mot premium.

Continental har extremt kort bromssträcka i väta. Med det sämsta lågprisalternativet på bilen passerar den med drygt 50 km/tim där CPC5 stannar.

Continental tar högsta poäng i alla tester i väta och näst högst då det gäller vattenplaning.

Däcket bromsar effektivast också på torr väg. Köregenskaperna är konsekventa och däcket är lätthanterligt både på torr och våt väg.

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Vattenplaning, kurva 8
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 6
Buller 4
Komfort 4
Totalpoäng 88

Sammanfattning:
Våt väg: 5
Vattenplaning: 4
Torr väg: 5
Förbrukning: 3
Komfort: 4

Jag vet vad jag skulle välja. När man säger "Kinadäck" refererar man till märken som är kinesiska. Michelin har också fabriker i Kina där de tillverkar nordiska vinterdäck. "Kinadäck" ska alltså inte förväxlas med var ett däck alltid är tillverkat.

Det här tycker jag säger en hel del om varför jag tycker man ska undvika lågprisdäck och hålla sig till de större premiummärkena.
"Continental har extremt kort bromssträcka i väta. Med det sämsta lågprisalternativet på bilen passerar den med drygt 50 km/tim där CPC5 stannar."

Go Michelin!

/Fredrik
Kan man lita på däckstesterna, med två så olika resultat?

Här kommer omdömen med fakta, dvs man har kört däcket.

BÄSTA BILLIGA SOMMARDÄCKET I BUDGETKLASSEN
FATTIGLAPPENS VAL 2020:
LANDSAIL LS288 OCH LS 388
Ett mycket prisvärt standarddäck som fick mycket högt betyg i Aftonbladets test 2014 och som blivit ett populärt alternativ till de dyrare premiumdäcken.

Fattiglappen har varit nöjd med sina Landsail-däck. Däcket är tyst och greppet bra. Många som använder Landsail menar att däcket är mycket slitstarkare än exempelvis Continental Conti Premium Contact 5.

LANDSAIL LS388 - ett klassiskt touringdäck
Ett touringdäck har lägre profil och speciella slitbanor för att öka däckets stabilitet. Landsail LS388 är ett mycket tyst däck som däremot har sämre rullmotstånd än exempelvis premiumdäcken ovan. Däcket går lite stötigt och hårt vid ojämt väglag.

Våtgreppet ligger under de bästa däcken men får ändå väl godkänt, däckets fyra breda längsgående spår leder bort vattnet och gör det säkrare på vått underlag. Kurvgreppet på våta vägar är medelbra och även om däcket gärna understyr uppför det sig ändå lugnt vid aggressiv körning. Vid vattenplaning rakt fram fungerar däcket bra men mindre bra i kurva och därför rankas däcket ned och blir inte första valet bland de billigaste däcken. Hastighetsindex T - maxhastighet på 190 km/h.

LANDSAIL LS288
Landsail LS288 är ett mycket prisvärt standarddäck som Fattiglappen haft på en av sina bilar och överlag varit mycket nöjd med. Prestandan ligger snäppet under premiumdäcken men för dig som vill ha ett riktigt bra, billigt och prisvärt sommardäck är Landsail ett bra val. Det är bättre att köpa ett nytt lite billigare Landsail-däck än att köra runt med ett slitet premiumdäck eller ett däck med gammalt gummi. Att köra runt med dubbfria friktionsdäck (läs vinterdäck) på sommaren är direkt livsfarligt!

Hastighetsindex är högre och du får därmed mycket bättre stabilitet vid motorvägskörning än touringdäcket. Däcket har lågt rullmotstånd och lägre ljudnivå för att öka komforten. Däcket har bra bromsgrepp på vått väglag, däcket är tyst och rullar lätt.
Jag vill vara tydlig med att jag är en vanlig konsument. Har aldrig tidigare kört på något annat än premium däck. Men efter mitt senaste missöde med premiumdäck som totalt kostade mig, en inte ringa slant, så ställde jag mig frågan, om man alltid får det man betalar för. Och då menar jag, ur en normalbilists perspektiv.

Två saker i ditt inlägg, kan åtminstone få mig att fundera.

1.Du skriver att conti 5 vann""VÅRT"" test i nr. 4 2018.?

2."Continental har extremt kort bromssträcka i väta. Med det sämsta lågprisalternativet på bilen passerar den med drygt 50 km/tim där CPC5 stannar."

"Det sämsta lågprisalternativet" Menar du då Landsail ?
Jag kan inte se att jag skriver "vårt" test någonstans. Det jag "skrev" var ett utdrag från Vi Bilägares test publicerat den 26:e maj 2018. Vi Bilägare refererar i sin egen text till ett test de gjorde av endast premiumdäck som publicerades 6:e mars 2018. Där vann Continental ContiPremiumContact 5. Vad jag förstår så valde de att använda det däcket som premiumreferens i sitt test av lågprisdäck för att visa på skillnaderna mellan olika lågprisdäck och ett premiumdäck. Jag förstår inte vad det är i det som får dig att fundera.

"Det sämsta lågprisalternativet" i detta fall är Goodride som stannade på 74,1 meter. Landsail stannade på 63,2 meter och ContiPremiumCOntact 5 stannade på 54,6 meter. Detta är från en hastighet på 100 km/h -> 0 km/h och 1mm vatten. När Conti-däcket stannat hade Landsail fortfarande en hastighet på över 30 km/h.

I ett annat test ViB gjorde mellan Primacy 4 och ContiPremiumContact 6 så bromsade Primacy 4 på 49,1 meter och Conti på 50,5 meter. Ett EU-vinterdäck bromsade på 52,0 meter. Detta också från 100 km/h -> 0km/h på 1mm vatten. Dimensionerna var 205/55 R16.

Detta får mig att fundera på varför man vill välja ett däck som har två billängder längre bromssträcka.

Du skriver:
"Men efter mitt senaste missöde med premiumdäck som totalt kostade mig, en inte ringa slant, så ställde jag mig frågan, om man alltid får det man betalar för."
Vad var det som hände med dina premiumdäck? Nej, man får inte alltid vad man betalar för. Jag har läst om folk som klagat på vissa Goodyear-däck som aldrig gick att få balans i eller att de var för spåriga osv. Naturligtvis så finns det premiumtillverkare som misslyckas med sina däck eller så har man otur att få måndagsexemplar.

Jag röstar fortfarande för att köpa premiumdäck, både sommar som vinter.

/Fredrik

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]