- tor 01 okt 2020, 14:37
Jag kan inte se att jag skriver "vårt" test någonstans. Det jag "skrev" var ett utdrag från Vi Bilägares test publicerat den 26:e maj 2018. Vi Bilägare refererar i sin egen text till ett test de gjorde av endast premiumdäck som publicerades 6:e mars 2018. Där vann Continental ContiPremiumContact 5. Vad jag förstår så valde de att använda det däcket som premiumreferens i sitt test av lågprisdäck för att visa på skillnaderna mellan olika lågprisdäck och ett premiumdäck. Jag förstår inte vad det är i det som får dig att fundera.
"Det sämsta lågprisalternativet" i detta fall är Goodride som stannade på 74,1 meter. Landsail stannade på 63,2 meter och ContiPremiumCOntact 5 stannade på 54,6 meter. Detta är från en hastighet på 100 km/h -> 0 km/h och 1mm vatten. När Conti-däcket stannat hade Landsail fortfarande en hastighet på över 30 km/h.
I ett annat test ViB gjorde mellan Primacy 4 och ContiPremiumContact 6 så bromsade Primacy 4 på 49,1 meter och Conti på 50,5 meter. Ett EU-vinterdäck bromsade på 52,0 meter. Detta också från 100 km/h -> 0km/h på 1mm vatten. Dimensionerna var 205/55 R16.
Detta får mig att fundera på varför man vill välja ett däck som har två billängder längre bromssträcka.
Du skriver:
"Men efter mitt senaste missöde med premiumdäck som totalt kostade mig, en inte ringa slant, så ställde jag mig frågan, om man alltid får det man betalar för."
Vad var det som hände med dina premiumdäck? Nej, man får inte alltid vad man betalar för. Jag har läst om folk som klagat på vissa Goodyear-däck som aldrig gick att få balans i eller att de var för spåriga osv. Naturligtvis så finns det premiumtillverkare som misslyckas med sina däck eller så har man otur att få måndagsexemplar.
Jag röstar fortfarande för att köpa premiumdäck, både sommar som vinter.
/Fredrik
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå