Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Du vill slippa prutare, köpare vill slippa saltade prislappar
Man får gärna pruta, inom rimliga gränser, men man jag tycker absolut man skall titta på bilen och pruta på plats..
Men efter att ha kollat på så många bilar med dolda skyltar och det har varit direktimport (inget fel i det, men ljuger man om det tills man får tag i regnummret så är det kört), fel årsmodell (tråkiga blufförsök), bilar som inte är betalda (kreditköp) osv så åker inte jag till någon säljare utan att ha fått regnummret först. Inte en chans. Blir så trött på folk som tror de kan sälja en skum oärlig bil till mig bara man har lyckats få mig att köra dit, blir ju bara trött och arg på tiden och pengarna man lagt ut i onödan.
Det har ju inte med regnumret i sig att göra, det är ju bilskojare du haft att göra med..och jag förstår helt din ilska..
Och jag hade kanske bjudit 20-30 tusen mer än den köpare du fick på kroken till din bil, men nu kom jag ju inte då regnummret var topphemligt.
Om någon bjudit 20-30 tusen mer på någon av mina bilar så var det knappast rätt pris jag satt. Men är det värt ett sådant överpris så kanske jag sätter ut regnumret nästa gång.. :wink:

/Thomas
Användarvisningsbild
av polcirkeln
vetten skrev:Jag tycker att det är lika fel att inte sätta ut bilnummret som att inte ha bild med i annonsen på Blocket och det där med att bovarna skulle sitta och kolla efter lämpliga objekt där känns ju som rena nonsens och som Putte^ skriver så är det ju ganska enkelt att leta rätt på var bilen finns ändå.
Dessvärre så finns det en del som gör respektive lägger ut "beställningsjobb" - tillgrepp baserat på lista bilar inom område. Blocket är endast en metod. Varje extra steg som krävs för att exakt identifiera objekt minskar risken något. Vägverket har tagit sitt ansvar och infört spärr (måste fylla i kod som är svår att läsa för automatiska script) mot att med automatik skaffa sig listor på vagnpark.
Tro inte att "bovarna" saknar tillgång till nätet. Kanske inte alla som gör själva tillgreppet, men väl de som planerar.
Användarvisningsbild
av matfo362
polcirkeln skrev: Dessvärre så finns det en del som gör respektive lägger ut "beställningsjobb" - tillgrepp baserat på lista bilar inom område. Blocket är endast en metod. Varje extra steg som krävs för att exakt identifiera objekt minskar risken något. Vägverket har tagit sitt ansvar och infört spärr (måste fylla i kod som är svår att läsa för automatiska script) mot att med automatik skaffa sig listor på vagnpark.
Tro inte att "bovarna" saknar tillgång till nätet. Kanske inte alla som gör själva tillgreppet, men väl de som planerar.
Visst är det säkert så. Men är det inte troligare att beställningen då rör en C63 AMG el motsv?

Vad jag försöker säga är att om jag säljer en "vanlig" Volvo, typ en V70 eller S40, borde risken vara mycket liten. Säljer jag däremot en Cab eller en udda tysk premiumbil, ja då kanske man ska vara lite mer försiktig.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
matfo362 skrev: ...
Visst är det säkert så. Men är det inte troligare att beställningen då rör en C63 AMG el motsv?
...
Jo, misstänker att premiumbilar är mer i riskzonen, men det är inte bara sådana som tillgrips (kolla statistik) - utan allt som går att omsätta i pengar smidigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Men efter att ha kollat på så många bilar med dolda skyltar och det har varit direktimport (inget fel i det, men ljuger man om det tills man får tag i regnummret så är det kört), fel årsmodell (tråkiga blufförsök), bilar som inte är betalda (kreditköp) osv så åker inte jag till någon säljare utan att ha fått regnummret först. Inte en chans. Blir så trött på folk som tror de kan sälja en skum oärlig bil till mig bara man har lyckats få mig att köra dit, blir ju bara trött och arg på tiden och pengarna man lagt ut i onödan.
Det har ju inte med regnumret i sig att göra, det är ju bilskojare du haft att göra med..och jag förstår helt din ilska..
/Thomas
Visst, har det med bilskojare att göra. Men om man har med reg-nummret i sin annons så "filtrerar" man ju bort dessa 3 kategorier bilskojjare direkt vilket inte är så dumt.

Det är ju därför det är så bra att ta med bilnummret, för att just slippa en hel massa bilskojare.
Användarvisningsbild
av Funk
Visst, har det med bilskojare att göra. Men om man har med reg-nummret i sin annons så "filtrerar" man ju bort dessa 3 kategorier bilskojjare direkt vilket inte är så dumt.

Det är ju därför det är så bra att ta med bilnummret, för att just slippa en hel massa bilskojare.
Point taken..

/Thomas
av krippa
polcirkeln skrev:
vetten skrev:Jag tycker att det är lika fel att inte sätta ut bilnummret som att inte ha bild med i annonsen på Blocket och det där med att bovarna skulle sitta och kolla efter lämpliga objekt där känns ju som rena nonsens och som Putte^ skriver så är det ju ganska enkelt att leta rätt på var bilen finns ändå.
Dessvärre så finns det en del som gör respektive lägger ut "beställningsjobb" - tillgrepp baserat på lista bilar inom område. Blocket är endast en metod. Varje extra steg som krävs för att exakt identifiera objekt minskar risken något. Vägverket har tagit sitt ansvar och infört spärr (måste fylla i kod som är svår att läsa för automatiska script) mot att med automatik skaffa sig listor på vagnpark.
Om man har stöldförsäkring och bilen blir stulen pga att regnr visas i annonsen är det inte någon större fara. Man ville ju ändå bli av med bilen och det blev man ju, iofs på ett annat sätt än vad man hade tänkt :wink:
av anp
krippa skrev:
polcirkeln skrev:
Om man har stöldförsäkring och bilen blir stulen pga att regnr visas i annonsen är det inte någon större fara. Man ville ju ändå bli av med bilen och det blev man ju, iofs på ett annat sätt än vad man hade tänkt :wink:
Isåfall kunde man ju elda upp den direkt...
Försäkringsvärde är sällan samma sak som egentligt värde, om man räknar med all skit som hängts på bilen. Varför stöldersättning förmodligen inte är samma sak som försäljningspris.
Användarvisningsbild
av Funk
Samt att försäkringsbolaget kan vara extra knussliga med att betala ut ersättning om dom får reda på att du försökt sälja bilen. Har den stått utannonserad ett tag så verkar dom automatiskt tro att du dumpat ett svårsålt lik för att få ut pengarna..

/Thomas
av totfof
Har faktiskt aldrig reflekterat över det här med regnumrets vara eller icke vara och har därmed låtit min photoshoppande sambo täcka över den.

Men efter att ha läst den här tråden så blir man ju mörkrädd för folks paranoida drag och nu när jag lade ut min bil Blocket för en studn sedan så lät jag regnumret vara kvar.

Kunde inte tänka mig att det skulle sitta så många med foliehatt där ute i stugorna. Och jag vill ju sälja bilen så... ... ... :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack