PalleH skrev: ↑mån 18 nov 2019, 16:15
...Men att du skriver att det inte skulle gå åt mer bränsle tycker jag låter konstigt,många säger att deras bilar drar 1,3-1,4L/mil med etanol.
Etanol innehåller, till skillnad från bensin, syreatomer. Sådana behövs i och för sig till förbränningen men de tar plats och därför behövs större volym bränsle för att få samma energimängd och fetare blandning för att lambda ska bli 1.0. Det cirkulerar lite olika siffror men på ren E85 verkar det behövas ca 30% mer bränslevolym jämfört med bensin. Detta avspeglas även på prisskillnaden mellan bensin och E85.. Etanol fungerar som oktanbooster så turbomotorer klarar högre laddtryck men även sugmotorer slipper sänka tändningen pga knackning så där kanske man vinner en liten liten aning verkningsgrad. En motor som från början är optimerad för E85 kan ha högre kompressionsförhållande och därmed bli effektivare.
Jag kör själv på knappt 2/3 E85 och förbrukningen ökar ca 15-20%. Då ligger jag precis på gränsen till vad lambdaregleringen klarar av (gammal V70 med okonverterad B5244S2) . Det händer ibland att jag får felkod P0171 "too lean mixture" när regleringen har slagit i taket, då får man tanka lite mer bensin så slocknar motorlampan efter ett tag.
Egentligen är det skräp att inte Volvo kan erbjuda mjukvaruuppdatering för att kunna åka på 100% E85, de exporterade såvitt jag vet de här bilarna till Brasilien så de har utan tvekan lösningen.. Men det ses väl inte som någon lönsam business, miljöfrågor skiter bilindustrin bokstavligen i. Lite kortsynt kan man tycka, bilmarknaden försvinner ju efter klimatkraschen och den kommer allt närmare..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..

Ny kupefläkt sen några dar tillbaka