- tis 25 aug 2020, 15:13
#1398187
Det är uppenbart att man inte kan jämföra Teslas siffror med PHEVs pga skillnad i batteristorlek. (Andra faktorer som påverkar livslängd är laddström och temperatur)
Att ladda cykler från 40% till 60% är mycket gynsamt för livslängden (Ecker et al.)men knappast möjligt för PHEV.
frasse4 skrev:Antalet cykler som ett batteri klarar är stark kopplat till hur mycket det laddas ur i varje cykel. Volvo och alla hybrider lider ju av att batteriet är ganska litet och laddas ur vid varje körning*. En ren elbil, ex. En Tesla, har ju så stor batteri att få ägare kör tills dess bilen stannar innan de laddar upp det.Jepp, detta säger tydligen Tesla: "With Tesla’s current batteries to get the best longevity, it’s recommended not to charge the batteries to 100% all the time unless you need to. It’s also recommended never to let it go below 20% either."
*Av ovan nämnda anledning har ju Volvo begränsat uttaget av batteriet till runt 80%.
Det är uppenbart att man inte kan jämföra Teslas siffror med PHEVs pga skillnad i batteristorlek. (Andra faktorer som påverkar livslängd är laddström och temperatur)
Att ladda cykler från 40% till 60% är mycket gynsamt för livslängden (Ecker et al.)men knappast möjligt för PHEV.
V-90 T8 Momentum my18