Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frasse4 skrev:Antalet cykler som ett batteri klarar är stark kopplat till hur mycket det laddas ur i varje cykel. Volvo och alla hybrider lider ju av att batteriet är ganska litet och laddas ur vid varje körning*. En ren elbil, ex. En Tesla, har ju så stor batteri att få ägare kör tills dess bilen stannar innan de laddar upp det.

*Av ovan nämnda anledning har ju Volvo begränsat uttaget av batteriet till runt 80%.
Jepp, detta säger tydligen Tesla: "With Tesla’s current batteries to get the best longevity, it’s recommended not to charge the batteries to 100% all the time unless you need to. It’s also recommended never to let it go below 20% either."
Det är uppenbart att man inte kan jämföra Teslas siffror med PHEVs pga skillnad i batteristorlek. (Andra faktorer som påverkar livslängd är laddström och temperatur)
Att ladda cykler från 40% till 60% är mycket gynsamt för livslängden (Ecker et al.)men knappast möjligt för PHEV.
Men hallå allihopa... Vad det står som uppgiven räckvidd är just uppgiven räckvidd. Ni måste ju ha grepp om verklig räckvidd. Mät, kolla, skriv upp. Seda kan det bli en diskussion om batteriernas effektivitet.
Vardelos skrev:Finns det inte någon som har laddbox som kan se hur mycket den slurkar i sig?
Tyvärr är laddboxen även den inget bra sätt att mäta på då den tar med alla förluster på vägen såsom värmeförlust etc
Primus skrev:Men hallå allihopa... Vad det står som uppgiven räckvidd är just uppgiven räckvidd. Ni måste ju ha grepp om verklig räckvidd. Mät, kolla, skriv upp. Seda kan det bli en diskussion om batteriernas effektivitet.
Precis. Jag tror inte det har uppstått någon egentlig förlust utan det är bara färddatorn som lärt sig räkna rätt.
DavidBlomqvist skrev: tis 25 aug 2020, 20:34
Vardelos skrev:Finns det inte någon som har laddbox som kan se hur mycket den slurkar i sig?
Tyvärr är laddboxen även den inget bra sätt att mäta på då den tar med alla förluster på vägen såsom värmeförlust etc
Men min laddbox så kan man ju titta långt bakåt i tiden, borde ju vara lika mycket förluster hela tiden? Om man nu är intresserad av att se om batterikapaciteten är 10% mindre.

Gör ett exceldiagram så borde ju försämringen synas, om man nu har mycket data då för annars är det ju värdelöst för det kommer inte säga något.
Har samma ”fel” på min bil som hämtades ut i mars 2020, visar vid start att räckvidd är Max 38/39 km på full laddning.
Längden man kommer på el är en rekommendation och baseras inte på körsätt vid start, den kommer justeras under tiden man kör, dock är det skillnad mot räckvidd för bensin, där Beräkningen baseras på medelförbrukningen under senast körda 30 km och återstående körbar bränslemängd.

känns inte helt ok på en så pass ny bil, ska påpeka det vid nästa service så får vi se vad man säger då. :-)
Stor skillnad om man diskuterar Tesla, dom använder 100% av sin batterikapacitet, många andra tillverkare har en buffert/användbart kapacitet, dvs man kan aldrig laddda 100%. Skulle tro att Volvon MY21 har någonstan runt 10kWh av dom 11,6kWh som är batterikapaciteten.

Dvs man laddar aldrig batteriet till 100%
SemiImbecille skrev:Dvs man laddar aldrig batteriet till 100%
Snabbsvar
Fast det är i så fall inlagt i algoritmen. Dvs batteriet förstår att 90% laddning är fulladdat i konsumentens ögon. Min bil kan laddas till 100% men jag är rätt säker på att kapaciteten är 110% så att säga.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]