Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thella
AndS skrev: lör 12 sep 2020, 07:47
Thella skrev: fre 11 sep 2020, 23:12 Det tar ju emot i magen att gå på en diesel 2020, eller vad tycker ni?
Vilken är orsaken till att du inte vill välja en diesel?
De med dubbelturbo har en mjuk och fin karaktär.
Är nog mest andrahandsvärdet tror jag! Anledningen till varför inte alltså.

Är det vettigt att köpa en ’billig’ V90? Ofta kommer de ju med dieselmotor och manuell växel.
av Thella
Magben02 skrev: lör 12 sep 2020, 15:04 En avhållande faktor för diesel är problem med EGR och motorrenoveringar. Lokala Bilia renoverar dieselmotorer på löpande band men har inte haft en enda VEA bensin med motsvarande problem. Därav kikar jag på att byta min D4 mot bensin. En passus kan vara hur införandet av Ad blue påverkar tillförlitligheten, någon som vet?
Usch just ja! Hade en V70 DrivE där det vara sjuka problem med detta och med partikelfiltret. Bilen gick orent vill jag minnas.
Har inte sett att andrahandsvärdet är mycket lägre på dieslarna än på bensinarna, tror dock att D4 modellen kan vara utsatt då den varit populärast bland företagsbilarna, men ingen vet ju vad som händer i framtiden, snart hittar de säkert något som gör både bensin och batteribilar till miljöbovar och därav måste ha högre skatter, jag hoppas att ingen tror att staten kommer sitta och se på att när skatteintäkterna går ner när/om fler går över till hybrid/elbilar..... :bored:

Försökte söka lite om EGR problemen men hittar mest problem med första VEA dieslarna som släpptes enligt det här forumet, har inte hittat mycket undre V90 delen så kanske man har kommit till rätta med det. Jag har 12000 mil med min för närvarande utan problem i alla fall.
av AndS
Thella skrev: lör 12 sep 2020, 20:46 Är nog mest andrahandsvärdet tror jag! Anledningen till varför inte alltså.
Är det vettigt att köpa en ’billig’ V90? Ofta kommer de ju med dieselmotor och manuell växel.
Hur länge planerar du behålla bilen? Avgör ju vad som värdet kan bli den dag den ska bytas ut.
Vad vill du ha ut av bilen, det avgör ju vad du "ska" köpa?
Var kör du och hur mycket kör du, 90% stadskörning eller 90% landsväg, ?
Är automat viktigt eller fungerar det lika bra med manuell?
Är bilen viktig för dig utseendemässigt eller är det bara något som ska fungera, dvs bruksföremål?
Många säger "maxad utrustning", men begagnad bil och om du ska behålla den x år? Men visst kan det vara trevligt men räkna med lite mera fel än en som är mindre utrustad. Mycket sensorer/elektronik kan börja småstrula och kräva underhåll.
Finns många aspekter och fundera själv en runda till vad du själv önskar få ut av en bil.
av Thella
AndS skrev: sön 13 sep 2020, 07:48
Thella skrev: lör 12 sep 2020, 20:46 Är nog mest andrahandsvärdet tror jag! Anledningen till varför inte alltså.
Hur länge planerar du behålla bilen? Avgör ju vad som värdet kan bli den dag den ska bytas ut.
Vad vill du ha ut av bilen, det avgör ju vad du "ska" köpa?
Var kör du och hur mycket kör du, 90% stadskörning eller 90% landsväg, ?
Är automat viktigt eller fungerar det lika bra med manuell?
Är bilen viktig för dig utseendemässigt eller är det bara något som ska fungera, dvs bruksföremål?
Många säger "maxad utrustning", men begagnad bil och om du ska behålla den x år? Men visst kan det vara trevligt men räkna med lite mera fel än en som är mindre utrustad. Mycket sensorer/elektronik kan börja småstrula och kräva underhåll.
Finns många aspekter och fundera själv en runda till vad du själv önskar få ut av en bil.
- Skulle vilja säga långsiktigt, men känner jag mig själv rätt handlar det nog om 2-3 år
- Skulle säga 80-20 till förmån för landsväg
- automat skönt, men inte superviktigt. Lever fortfarande i föreställning att det kan paja och då blir det dyrt, men kanske inte är längre. Eller klart det kan hända, men inte lika frekvent kanske.
- Viktigt utseendemässigt, men tycker den är snygg på invändigt och utvändigt utan massa extra utrustning.
Vad gäller automat: Tror de flesta automater lever lääääänge. Och likväl kan ju manuella haverera då kopplingen ger upp vilket också kan bli, dyrt.
Dock, med automat - byt olja regelbundet! Låt säga... var 10.000 mil? Aldrig fel att byta tidigare heller men man får väl dra gränsen pris/nytta någonstans.
av AndS
2-3 år är kortsiktigt för mig, köpte förra bilen ny när V70II kom ut på marknaden och rullade den i 24000mil och 9år, beställde sedan V90CC utifrån att ha sett bilder, brydde mig inte om att provköra en vanlig V90.
Kör 90% landsväg och resten i mindre stad där 5 bilar i rad är köproblem, ca 2000-2500mil/år, valde manuell då jag inte såg något hinder. Men AWD och dragkrok var ett krav utifrån behov.
Ville ha en diesel och D4 var minsta motor och skulle om jag är ärlig klarat mig bra med D3.
Minimalt med extra utrusning, inget behov då jag ser det som bruksbil, det viktiga är ACC som är standard och är inkopplad till 95%, nu senare lika förtjust i PA-funktionen.
Funktioner i bilen jag gillar är bränsle/parkeringsvärmaren, röststyrning av vissa funktioner i bilen och hantering av meddelanden (SMS) lyssna och skicka.
Behöver ingen avancerad navigering, den inbyggda och mobilen fixar de få tillfällen. Har parkeringssensorer men fixar fickparkering lika enkelt utan dem.
Och nu rullat ca 2,5 år och 7000 mil. Reagerat på att servicekostnaderna ökad en del jämfört mot tidigare V70II, men ännu sommar/vinterdäcken som levererades på bil.

Kanske inte svaret på din fråga men en bild av en annan Volvo bilköpare. (ska erkänna att vi har flera fordon med andra krav vid köp) ;-)
av Thella
Tack för fina svar! Ja, servicekostnaderna är ju en dealbreaker möjligen. Bilen jag köper kommer säkert ha rullat 5000-6000, diesel med manuell eller automat. Vad är det som ligger i pipen därefter servicemässigt? Kan man räkna med fantasisummor i takt med när min D2, snåldiesel skulle in på 12 000 mil och de ville ha 17 000 kr eftersom partikelfiltret skulle bytas ut? Då höll man ju på att smälla av..

Hoppas att jag behåller den mer långsiktigt. Dock vet man ju aldrig när andan faller på. Är egentligen mer lockad av el, men det är ju minst lika osäkert andrahandsvärde där känns det som? Hade hoppats en del på Skoda Enyaq, att den skulle hamna ner mot 300 000 efter premien, men i vanlig ordning så håller de inte initiala priserna, utan ska tydligen kosta närmare halv miljonen innan bonus. Väl dyrt för en bil, enligt mig, och osäkert hur hela eltrenden kommer att utvecklas!

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]