2-3 år är kortsiktigt för mig, köpte förra bilen ny när V70II kom ut på marknaden och rullade den i 24000mil och 9år, beställde sedan V90CC utifrån att ha sett bilder, brydde mig inte om att provköra en vanlig V90.
Kör 90% landsväg och resten i mindre stad där 5 bilar i rad är köproblem, ca 2000-2500mil/år, valde manuell då jag inte såg något hinder. Men AWD och dragkrok var ett krav utifrån behov.
Ville ha en diesel och D4 var minsta motor och skulle om jag är ärlig klarat mig bra med D3.
Minimalt med extra utrusning, inget behov då jag ser det som bruksbil, det viktiga är ACC som är standard och är inkopplad till 95%, nu senare lika förtjust i PA-funktionen.
Funktioner i bilen jag gillar är bränsle/parkeringsvärmaren, röststyrning av vissa funktioner i bilen och hantering av meddelanden (SMS) lyssna och skicka.
Behöver ingen avancerad navigering, den inbyggda och mobilen fixar de få tillfällen. Har parkeringssensorer men fixar fickparkering lika enkelt utan dem.
Och nu rullat ca 2,5 år och 7000 mil. Reagerat på att servicekostnaderna ökad en del jämfört mot tidigare V70II, men ännu sommar/vinterdäcken som levererades på bil.
Kanske inte svaret på din fråga men en bild av en annan Volvo bilköpare. (ska erkänna att vi har flera fordon med andra krav vid köp)