Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1401148
Funk skrev:Summa summarum, även om det bara är oljebyte (eller anpassad basservice) så kan innebära det extra kostnader eftersom varannan service måste vara en full service. Det kan väl hursomhelst aldrig bli billigare...
Kör du kör normal körning på E85 så bildas mycket mindre för motorn skadliga ämnen i motoroljan än om du kör på bensin eller diesel, så egentligen kan man öka intervallen på oljebyte. Dock körs dom flesta inte så och det är mycker korta sträckor (mindre än 2 - 3 mil) och kallstarter. Vintertid bildas mycket kondens i motorn som blir kvar i oljan eftersom oljan (och motorn) sällan blir riktigt varm. Dett gäller oavsett vilket bränsle du använder. M.a o, byt alltid olja en gång om året. Det räcker inte att temp.mätaren visar "rätt", den mäter ju bara kylvätsketemperaturen. Det tar några mil innan oljan i motorn blir varm. Kör du dessutom omkring utan skyddet under motorn vintertid tar det ännu längre tid
Jag är så gammal så jag var med "på den tiden" när man körde bilar på gasol. Jobbade då på Esso och byggde om (både nya och begagnade) ett antal bilar. Byggde även om vår firmabil (Ford Escort Mk II -75 Combi). Den blev mycket lättare att köra och man behövde aldrig använda choke, inte ens i - 20° och vi bytte aldrig mer olja i motorn. Det räckte (enligt Vialle) med normal påfyllning av förbrukad olja. Nu rullade den bilen inte mer än 4 - 5000 mil på motorgas (LPG) innan ett annat fordon missade en "lämna företräde" skylt så den gick till skrot :x Oljan i motorn var lika ren och fin som ny. Tyvärr "krossade" sossarna marknaden för motorgas totalt när dom återkom till "maktens boning" (1982) genom att ta bort den skatte rabatt LPG haft. Macken jag jobbade på (slutade 1985) hade kvar LPG gas för turister ett antal år efter men tanken plockads bort några år innan macken och verkstaden revs för att ge plats för bostäder
https://www.vialle.nl/en/
#1401151
Jag kastar mig in i diskussionen här och sticker ut hakan med att påstå att denna satsning kommer vara totalt verkanslös för miljön. Väldigt få kommer bygga om sin bil, och sen har man ändå ingen koll på vilket bränsle ägarna tankar.

Vill man öka användningen av biobränsle är det en mycket enklare lösning att öka iblandningen av etanol i vanlig bensin med låt oss säga en procentenhet. Inte en enda bil behöver byggas om. Tror vi ligger på 5% etanol i bensinen idag, öka det till 6%. På samhällsnivå gör det 1 miljon gånger mer nytta än att bygga om några få bilar.
#1401370
Enligt finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) kommer regeringens satsning på förnybar råvara i bensin och diesel, att leda till investeringar som innebär lägre priser på biodrivmedel.
Läs och hör mer:
Publicerat kl 09.13
Enligt finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) kommer regeringens satsning på förnybar råvara i bensin och diesel, att leda till investeringar som innebär lägre priser på biodrivmedel.
Läs och hör mer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7551562

Och läs och hör detta också: https://sverigesradio.se/artikel/7551480
#1401374
Skall man verkligen tro på dom den här gången?
Det var ju så här "förra gången" ända fram till för någon vecka sedan: Teknik och kunnande med alternativbränsle har funnits i flera år. Bilindustrin har resurserna, men det har stannat i pärmar på konstruktionsavdelningarna. (Volvo hade en E85-version av VEA-motorn med både kompressor och turbo! Den fanns som prototyp, men kom aldrig i produktion.
Och SAAB lång långt framme med HighTech, men dom "kvävdes" av större makter.
Infrastrukturen i Sverige är fortfarande bäst i Europa med omkring 2000 tankstationer för E85 (även om det rapporteras om att man tar bort pumparna. Jag som enbart har tankat E85 i mer än 10 år nu har inte träffat på någon enda station som har slutat med E85. Visst, några har lagt ner hela stationen, men det är ju en annan sak)
Och tillverkning av etanol har inte heller visat sig vara något problem. Alla i Sverige har på kort tid och massivt översköljts av handsprit i Coronatiderna. Den togs fram på "nolltid" och finns överallt numera. Man kan nästan tro att det finns mer handsprit än E85.
Att det gick som det gick för 10 - 15 år sedan var att politikerna var oklara och fega i sina beslut. Ingen vågade satsa (även om flera kunde) med sådana luddiga besked.
#1401418
Rådlös skrev:Skall man verkligen tro på dom den här gången?
Det var ju så här "förra gången" ända fram till för någon vecka sedan: Teknik och kunnande med alternativbränsle har funnits i flera år. Bilindustrin har resurserna, men det har stannat i pärmar på konstruktionsavdelningarna. (Volvo hade en E85-version av VEA-motorn med både kompressor och turbo! Den fanns som prototyp, men kom aldrig i produktion.
Och SAAB lång långt framme med HighTech, men dom "kvävdes" av större makter.
Infrastrukturen i Sverige är fortfarande bäst i Europa med omkring 2000 tankstationer för E85 (även om det rapporteras om att man tar bort pumparna. Jag som enbart har tankat E85 i mer än 10 år nu har inte träffat på någon enda station som har slutat med E85. Visst, några har lagt ner hela stationen, men det är ju en annan sak)
Och tillverkning av etanol har inte heller visat sig vara något problem. Alla i Sverige har på kort tid och massivt översköljts av handsprit i Coronatiderna. Den togs fram på "nolltid" och finns överallt numera. Man kan nästan tro att det finns mer handsprit än E85.
Att det gick som det gick för 10 - 15 år sedan var att politikerna var oklara och fega i sina beslut. Ingen vågade satsa (även om flera kunde) med sådana luddiga besked.
Hoppas ju att man kan tro på det, slipper gärna skifta till 95/98 om jag inte måste.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]