- tor 10 sep 2020, 09:35
#1401148
Jag är så gammal så jag var med "på den tiden" när man körde bilar på gasol. Jobbade då på Esso och byggde om (både nya och begagnade) ett antal bilar. Byggde även om vår firmabil (Ford Escort Mk II -75 Combi). Den blev mycket lättare att köra och man behövde aldrig använda choke, inte ens i - 20° och vi bytte aldrig mer olja i motorn. Det räckte (enligt Vialle) med normal påfyllning av förbrukad olja. Nu rullade den bilen inte mer än 4 - 5000 mil på motorgas (LPG) innan ett annat fordon missade en "lämna företräde" skylt så den gick till skrot
Oljan i motorn var lika ren och fin som ny. Tyvärr "krossade" sossarna marknaden för motorgas totalt när dom återkom till "maktens boning" (1982) genom att ta bort den skatte rabatt LPG haft. Macken jag jobbade på (slutade 1985) hade kvar LPG gas för turister ett antal år efter men tanken plockads bort några år innan macken och verkstaden revs för att ge plats för bostäder
https://www.vialle.nl/en/
Funk skrev:Summa summarum, även om det bara är oljebyte (eller anpassad basservice) så kan innebära det extra kostnader eftersom varannan service måste vara en full service. Det kan väl hursomhelst aldrig bli billigare...Kör du kör normal körning på E85 så bildas mycket mindre för motorn skadliga ämnen i motoroljan än om du kör på bensin eller diesel, så egentligen kan man öka intervallen på oljebyte. Dock körs dom flesta inte så och det är mycker korta sträckor (mindre än 2 - 3 mil) och kallstarter. Vintertid bildas mycket kondens i motorn som blir kvar i oljan eftersom oljan (och motorn) sällan blir riktigt varm. Dett gäller oavsett vilket bränsle du använder. M.a o, byt alltid olja en gång om året. Det räcker inte att temp.mätaren visar "rätt", den mäter ju bara kylvätsketemperaturen. Det tar några mil innan oljan i motorn blir varm. Kör du dessutom omkring utan skyddet under motorn vintertid tar det ännu längre tid
Jag är så gammal så jag var med "på den tiden" när man körde bilar på gasol. Jobbade då på Esso och byggde om (både nya och begagnade) ett antal bilar. Byggde även om vår firmabil (Ford Escort Mk II -75 Combi). Den blev mycket lättare att köra och man behövde aldrig använda choke, inte ens i - 20° och vi bytte aldrig mer olja i motorn. Det räckte (enligt Vialle) med normal påfyllning av förbrukad olja. Nu rullade den bilen inte mer än 4 - 5000 mil på motorgas (LPG) innan ett annat fordon missade en "lämna företräde" skylt så den gick till skrot

https://www.vialle.nl/en/
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V