Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dojjis
En vän till mig tog med sig sin 2015 Volvo XC60 T5 AWD när han flyttade hem från Sverige efter att ha jobbat i USA i några år.
Han har nu köpt ny bil och jag fick då köpa ovanstående bil. En sak jag irriterar mig på är att det inte verkar gå att ställa om från miles till km i själva hastighetsmätaren. Allt annat utom just själva hastighetsmätaren går att ändra till km, celsius mm, men just hastigheten går inte förutom att man kan få det som en pytteliten skärm nere till höger i instrumentklustret. Då jag börjar se något sämre på nära håll och det troligtvis inte blir bättre så hade det varit till stor hjälp om man kunde ändra även själva hastighetsmätaren. Jag skickar med en video där det ser om som att det går, men när jag gör likadant så ändras allt utom just själva hastighetsmätaren.

Volvo säger att man måste byta hela klustret trots att det är digitalt och att det inte går att lösa enbart med programvara.
Det kan nog stämma...
Jag var till UK/Irland förra året med min V60, jag kunde ändra precis allt utom att få den att vida mph istället för km/h under den resan.
Försökte även ändra land både här hemma och sen på plats, det gör jag alltid när jag är ute, men det hjälpte inte...
Köpte ett märke att fästa på vindrutan med en lathund för omvandling av hastigheter, så löstes den resan, men permanent är det ganska långsökt.
Vad trisst när det nu är en digital display. Det är nästan så man undrar varför de blockat den funktionen och ännu mer konstigt att Volvo påstår det inte räcker med en mjukvarunedladdning utan att man måste byta hårdvara. I filmen verkade det ju som han lyckades. Är det lika svårt att få in FM radiostationer med frekvens som innehåller jämna decimaler i frekvensen? I dagsläget går det bara ratta in stationer med udda decimaler i frekvensen.
Trodde inte det var sant förrän jag var ute och kollade min bil. Men nix, går inte ställa om, iallafall inte vad jag kan hitta.

Går tydligen att lösa med mjukvara från Volvo enligt den här tråden: viewtopic.php?p=1354167#p1354167
Ska be om nummer till mekanikern som gjorde det. Dock ser inte displayen ut likadan på XC60 som på hans V40 vad jag kan se. Kanske inte är exakt samma system. Antar att det inte heller finns någon enkel lösning för FM radion eller Navigatorn? Är det omöjligt att få igång navigatorn?
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]