Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
Funk skrev:Det misslyckades förra gången, och nu när E85 är mycket dyrare tror man att det skall gå bättre.. ?? Tillåt mig tvivla.. :-) /Thomas
Jag byggde om min 745-a till E85 för c:a 10 år sedan och bryr mig inte ett sh--t om vad det egentligen kostar per mil. Jag kör inte så mycket (c:a 500 - 600 mil/år) så det är inga stora pengar, men det känns väldigt bra att att säja att den bara "tar" 0,4 l bensin när dom frågar hur mycket min gamla (32 år och närmare 50000 mil) Volvo tar. Rent miljömässigt måste det vara bättre att den dricker 0,4 l/mil bensin än 1,3 l/mil som den gjorde innan jag byggde om den. Volvon är byggd för enbart E85, ska jag köra på bensin får jag byta spridare. Inget större jobb, men inget man gör om det inte är tvunget. Den "tar" c:a 1,6 l/mil, men etanolens avgaser är ju mest vattenånga
Bra för dig , och hatten av. Men på bred front krävs i alla fall att det inte blir för dyrt och kanske framförallt att det går att tanka... och E85 pumpar försvinner i rasande fart från mackarna..
I realiteten är det tyvärr så att 30% högre bränslekostnader och modifiering samt tätare servicar inte är något som kommer att slå bredare än den förra satsningen..

/Thomas

EDIT: Bättre för totalmiljön att tvinga in E10 överallt...
Funk skrev: tis 08 sep 2020, 21:52 .. samt tätare servicar..
Varför det? Har jag missat nåt? :-D

Funk skrev: tis 08 sep 2020, 21:52 EDIT: Bättre för totalmiljön att tvinga in E10 överallt...
Det är väl redan gjort på alla mackar i Sverige.. kanske bara 5%? Eller menar du i resten av världen?
Rätt intressant att etanolen från Agro-etanol i Norrköping går till Tyskland för låginblandning i bensinen. Sveriges oljebolag köper i stället ful-etanol (med okänt CO2-utsläpp vid tillverkning) från Brasilien
Funk: Du har vettiga tankar och idéer. Men det är inte tätare service på en FFV-bil.
I V70 2.0 F var det service var 2000 mil efter ett fastställt schema. Däremellan var det oljebyte var 1000 mil. Alla bilar i dagens läge skall ha ny motorolja varje år. Det står att läsa i instruktionsböckerna. Där ligger det oljebytet som också gäller FFV-bilar. Huvuddelen av Sveriges personbilsbilister kör 1250 mil om året. Service, knappast. Verkstaden gör inget mer än byter olja och filter om man inte säger till. Allt annat som handlar om bromsar, belysning, avgaser, styrning m.m. utförs alltså var 2000 mil. Detta var Fordmotorn 1.8 F och 2.0 F. Volvos egen 2.5 Fx har 3000 mil service och oljebyte däremellan var 1500 mil.
Det är alltså en definitionsfråga. Jag som har kört både blandtankat från senhösten 2005 och enbart E85 sedan våren 2010 och fortsätter med det under överskådlig framtid, ser inte oljebytena som någon schemalagd service. Det är bara årliga oljebyten om det inte råkar infalla en reguljär service i den aktuella tiden.
Det är väl inte så mycket E85 priset som gått upp, även om det gjort det, jämnfört med att bensinpriset är så fruktansvärt lågt nu. I början av året och förra året var ju bensinen uppe i 17kr/l.
Givetvis är det, med dagens priser(som garanterat inte kommer hålla, speciellt inte på bensinen), inte värt att E85-konvertera rent ekonomiskt.
Det har varit många turer med skatter och priser på E85. Vissa perioder är alla beslutsfattare överens och klartänkta att priset på E85 bör vara lägre än priset på bensin om det skall ha någon konkurrenskraftig chans att vara ett miljöbränsle. Lite av tankegångarna på det här forumet.
Men det händer oftare att beslutsfattare helt glömmer bort vad dom har sagt och uttalat tidigare. Då blir det som dessa dagar. (September 2020)

Det är inte lätt att veta när och hur läget förändrades. Men jag minns en omgång för några år sedan. Dessvärre minns jag inte vilket år det var, men det var med nuvarande regering, även om minst en av dom inblandade har avgått.
Hursomhelst, regeringen beslutade att höja det dåvarande priset på E85 med 1 kr vid kommande årsskiftet. För detta hade EU förordat och då måste man följa det, hette det. Några månader senare, april var det någon, här okänd, som upptäckte att EU hade inte alls några krav eller direktiv på E85-skatter. Medlemsländerna var inte alls tvingade att höja skatten. Då hölls en presskonferens där två ansvariga fnittriga och flamsiga ministrar tillkännagav att denna skattehöjningen var fel. Det skulle ju naturligtvis rättas till. Men inte nu (då) utan först ett ½-år senare.
Vad hände ett halvår senare? Skatten sänktes, inte med 1 kr, utan med futtiga 51 öre!
Så går det till i politiken. Speciellt i miljöpolitiken. Presskonferensen sändes i svensk teve, så den borde väl finnas i något arkiv, eller?

Ett tillägg: Jag Googlade på den ministern som senare avgick, och det gjorde vederbörande 2017. Så detta hände det året. Inte så förfärligt längesedan.
lennarte skrev:Även jag har märkt prishöjningen, 13,04 kr för E85 mot mot 13,84 för B95. E85 har gått upp över 2 kr sedan jag tankade sisst, medan bensinen ligger kvar.
Ja , och om man lägger på att förbrukningen ökar med 20 % så blir ju literpriset dyrare än B95 så jag tror att regeringen kommer att ha kvar sina pengar
Ni skall inte stirra er blinda på förbrukningen. Jag har en modern FFV, en Ford Kuga Ecoboost E85 2020. Det är en 1,5 liters motor med direktinsprutning i förbränningsrummet. Den har 150 hkr och vridmomentet är 245 Nm. Jag hade tidigare en V70 2.0 F -08. Den hade 147 hkr men bara 190 Nm i vridmoment. V70'n drog 1,18 l/mil. Kugan drar enligt uppgift 0,65 l/mil. Detta är en uppgift på en manuell växellåda. Jag har Automat i Kugan så den drar ungefär i klass med vad V70'n manuell drog. Men det går för all del att smygköra med Kugan också. Det finns en färddator som säger direkt i realtid vad den drar. Det är inte ovanligt att man får ner den på 0,8 - 0,9 l/mil.
Jag tankar alltid E85. Det gjorde jag i V70'n också.
Om någon skulle bli nyfiken på detta så finns det även en större 2-litersmotor också till Kugan.
Och FFV är Ford och Volvospråk för alternativbränslebilar. FlexiFuel Vehicle.
Erik Å skrev: EDIT: Bättre för totalmiljön att tvinga in E10 överallt...
Det är väl redan gjort på alla mackar i Sverige.. kanske bara 5%?
Bara 5% , men det är tillåtet med 10%.

Rådlös skrev:Funk: Du har vettiga tankar och idéer. Men det är inte tätare service på en FFV-bil.
I V70 2.0 F var det service var 2000 mil efter ett fastställt schema. Däremellan var det oljebyte var 1000 mil. Alla bilar i dagens läge skall ha ny motorolja varje år. Det står att läsa i instruktionsböckerna. Där ligger det oljebytet som också gäller FFV-bilar. Huvuddelen av Sveriges personbilsbilister kör 1250 mil om året. Service, knappast. Verkstaden gör inget mer än byter olja och filter om man inte säger till.
Summa summarum, även om det bara är oljebyte (eller anpassad basservice) så kan innebära det extra kostnader eftersom varannan service måste vara en full service. Det kan väl hursomhelst aldrig bli billigare...

/Thomas
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]