NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kareta skrev: lör 05 sep 2020, 17:10 Turbo vet jag tyvärr lite om men all luft in i motorn som inte datorn har mätt upp kommer att göra att den försöker kompensera på ett eller annat vis. Temporär tätning med något för att jämföra beteende kanske kan ge en fingervisning?
Läckan är på den varma sidan av turbon. Jag gissar att en sån läcka inte påverkar motorn lika mycket?
kvillebäck skrev: lör 05 sep 2020, 18:30 Normalt sett läcker det inte in luft i turbon. Snarare raka motsatsen. Menar du att det ser svart ut av sot på ovansidan av turbon så skall vi ta det också men jag gör ingen utläggning om det om inte så är fallet.

Förresten, en liten sak om turbon som eventuellt kan orsaka en fördröjning är om armen till VNT kärvar ( snarare VNT). Inuti turbon har du vingar på skenor som ändrar turbons "storlek" för att kunna leverera effekt på ett bredare varvtal. Om dessa kärvar så får du den effekten med en fördröjning. Men... inte det som du visar i ditt diagram. Ovanpå turbon ser du en stång som går till en tryck-klocka, kolla att den inte kärvar.
Slangen från "tryck-klockan går till magnetventilen som sitter ovanför bilens högra drivaxel, på motorblocket med en torx-skruv. (du måste vara under bilen) Till magnetventilen har du vakum. Magnetventilen kan också kärva och ge samma problem. MEN magnetventilen styrs delvis av en MAPsensor på bilens högra sida. (sitter med en torx). Denna kläggar ibland igen och skulle teoretiskt kunna ge lite liknande effekt. Enkelt att ta ur och göra ren. under två minuter totalt.

https://www.autodoc.se/meat-doria/7754265

https://www.reservdelarbutik.se/product ... lering.htm
Wow, vilket fantastisk svar. Tack för all info!

Är turboreglerventil och VNT samma sak?

Jag postade en fråga om turbon i våras då jag hade haft bilen inne för felsökning av avgaslukt i kupén. Både den verkastaden och Volvo innan dess sa att det var läckage vid turboreglerventilen (vilket jag felaktigt trodde var en wastegate, jag kan som sagt väldigt lite om bilar).

I den tråden svarade du (tror jag) att det inte gick att laga, men att du misstänkte feldiagnos. Jag har nyligen tagit av och rengjort min DPF, och jag kan med säkerhet säga att läckan inte är mellan turbo och DPF. V-bandet där var inte alls sotigt, men det är sotigt som tusan vid axeln till VNT och på oljeledningen som kommer ner från toppen på turbon. Alltså det är sotigt mellan varma och kalla sidan av turbon.
mrok skrev: sön 06 sep 2020, 13:21 Har du kvar avgasdoften i kupén? Kolla isf tätningsringar mellan spridare och motorblock. Jag hade det på min och det visade sig att ena koppartätningen var kass. Man kan också se svart sörja i hålet runt spridaren.
Jag kunde känna avgasdoften när jag stod still, typ vid rödljus.
Doften är kvar och kommer enligt både Volvo och annan verkstad från läckan i turbon (vid axeln som justerar VNT). Verkstaden påstod att jag hade en liten läcka vid spridare 1, men när jag tittar så ser alla fyra rena och torra ut. Ingen sot alls run nån av dom. Har googlat problemet lite och känner inte alls igen det som beskrivs i diverse Youtube-filmer. Så jag tror inte jag har nåt problem där faktiskt.
Ok, jag var också hos Volvo med min avgasdoft och dom sade också avgasläckage vid turbo.
Så jag googlade och fick tipset från ett Citroën forum (PSA motor i denna). Man såg inget sot bara lite svart sörja i botten vid spridaren (mina inte om det var andra eller tredje), så jag köpte nya packningar och bytte dom samt rengjorde så gott det gick. Efter det så har jag ingen avgasdoft i bilen.
Detta är tydligen ett vanligt fel på 1.6d motorn.
[/quote]

Är turboreglerventil och VNT samma sak?

[/quote]

Jag har inte sett tidigare att det läckt vid axeln till VNT men det är nog mest pga att jag inte sysslat så mycket med turbo på många år.

Turboreglerventilen är den röda jag länkade till. Den styr VNT (som sitter inuti turbon) Några kallar även "tryckklockan" som är kopplad med en arm till turbon för turboreglerventil. Enligt mig är detta inte en ventil då den inte släpper igenom något utan omvandlar vakum till rörelse.

Personligen och några fler har haft problem med att nippeln för olja in i Turbon har släppt från röret. Då blir det mycket sotigt ovanpå turbon. Ryck lite i röret så ser du om det är löst.

Avgasdoft kan tyvärr ha fler orsaker. Som ovan nämnts, spridarbrunnarna, skarv mellan EGR och EGR-kyl är ytterligare ett vanligt problem.

Få saker är så tillfredställande som att lösa ett problem.

Lycka till!

Lycka till!
kvillebäck skrev: sön 06 sep 2020, 17:26 Personligen och några fler har haft problem med att nippeln för olja in i Turbon har släppt från röret. Då blir det mycket sotigt ovanpå turbon. Ryck lite i röret så ser du om det är löst.

Avgasdoft kan tyvärr ha fler orsaker. Som ovan nämnts, spridarbrunnarna, skarv mellan EGR och EGR-kyl är ytterligare ett vanligt problem.
Ska känna på oljeröret nästa gång jag ska iväg med bilen.

När jag bytte EGR i våras så bytte jag även från ett click-r (eller vad det heter) till ett skruvförband för V-bandet mot kylaren. Nu när jag bytte så såg V-bandet i stort sett nytt ut trots 400 mils körning. Hade det varit en avgasläcka där borde det varit ganska sotigt, eller hur?

Så här ser det ut vid turbon (bild tagen strax efter att jag köpte den förra året):
20191215_112701.jpg
20191215_112701.jpg (61.48 KiB) Visad 682 gånger
Återigen tack för all info!
Ja det borde varit sot på klamman tycker jag.
Ang. sotet på bilden. Tycker det ut att komma under värmeskyddet. Jag kan absolut ha fel. Om någon sitter i bilen och rusar motorn till 3000Rpm och släpper gasen snabbt så kommer du se en rökpuff om det kommer från skarven. Personligen fick jag lägga ljuddämparpasta på flänsen innan jag drog ihop för att få tätt.

Det finns även en tråd här på forumet där det helt "oförklarligt" bränt ett hål på insugningsrörets undersida, inneifrån och ut. Ett mindre hål. Kanske något som hänt dig med och orsakar fördröjningen vid acceleration?
Då är bilen hämtad från verkstad. Egr är bytt och den hade lagt följande felkoder:
ECM 4477, ECM 4490, ECM 6720 och ECM 4438.
Dom kollade även om det fanns någon glappkontakt i kablaget mellan EGR och databoxen.
Mekanikern var ute och körde med bilen ca 1,5-2 mil och nu har jag kört med den 2 mil. Bilen verkar fungera som den ska, den svarar fint på gasen och känner inga ryck eller tveksamheter vid gaspådrag. Kommer köra längre med den imorgon så jag hoppas att problemet är äntligen över.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]