NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid försiktigt gaspådrag så "tvekar" motorn mellan 1300 och 2000 rpm. Det känns som om kraften försvinner under nån tiondels sekund för att sen komma tillbaka. Bilen har gjort detta ända sen jag köpte den förra året, men det har blivit vanligare och vanligare, och nu blir det flera tvekningar vid varje gaspådrag.

Googlar man problemet är det många som pekar ut EGR som boven i dramat. Jag bytte därför EGR i våras. Köpte den billigaste jag kunde hitta på AutoDoc (en Abakus), men det hjälpte inte alls.

För nån vecka sen fick jag tummen ur och rengjorde min DPF ordentligt. Plockade ur den, backspolade och löste aska med syra. Eftersom det blev så lyckat tänkte jag att nu vill jag serva bilen och fixa till de där tvekningarna. Så jag beställde en ny EGR, denna gång blev det en Vemo (https://www.autodoc.se/vemo/877600). Dessutom beställde jag hem ett Bosch dieselfilter och ett nytt luftfilter. (Plus olja och oljefilter, men det är inte bytt än.)

Ikväll har jag bytt luftfilter, rengjort luftmassemätaren (elektronikrengöring plus luft-på-burk för att torka), bytt dieselfilter och bytt EGR (gjorde adaption via vida). Tyvärr blev det ingen skillnad alls.

Kan en turbo som är på gång att ge upp orsaka detta? När jag hade luftburken borta så passade jag på att känna på impellern. Den är stum i axelns längdriktning (tryck och drag), men är inte helt stum när jag vickar den upp/ner. Ska den vara stum i alla riktningar?

Om det inte är turbon, vilka parametrar i vida bör jag logga för att kunna felsöka detta? Jag är ingen bilmekaniker, så loggen jag tog för nån vecka sen saknar säkert några nödvändiga parametrar. Men den visar väldigt tydligt de upprepade tvekningarna:
20200824_135733.jpg
Logg från vida under körning
20200824_135733.jpg (115.97 KiB) Visad 2304 gånger
Senast redigerad av 1 DanielEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Litet vakuumläckage kan ge det beteendet. Loggen visar att bilen försöker justera både luft och bränsle, antagligen för att den får omätt luft. Vid kraftigare gaspådrag eller högre varv är läckaget proportionerligt litet och märks inte. Kolla slangar till vevhusventilationen. Vad har du för LTFT (vet inte vad det heter i Vida)?
MarcusGen skrev: lör 05 sep 2020, 09:36 Aningen OT, men vad använde du för syra till rengöring av dpf? Spolade du med högtryckstvätt?
Jag använde ogräsättika först (onödigt!), och sen kalkbort (köpt på ICA). Tror det skulle blivit ännu bättre om jag hade köpt saltsyra på K-Rauta och blandat 1/3 eller 1/4, men jag visste inte att saltsyra fanns att köpa då. Inspiration hämtade jag från denna video:

Ja, jag spolade med högtryck men eftersom det är böj på röret på båda sidor av DPF på V50 så hade det gått lika bra med vattenslang gissar jag. Höll till i en gör-det-själv hall med lyft på två platser, så förhoppningsvis fångades mina kemikalier och smuts upp i deras reningssystem.
kareta skrev: lör 05 sep 2020, 02:26 Litet vakuumläckage kan ge det beteendet. Loggen visar att bilen försöker justera både luft och bränsle, antagligen för att den får omätt luft. Vid kraftigare gaspådrag eller högre varv är läckaget proportionerligt litet och märks inte. Kolla slangar till vevhusventilationen. Vad har du för LTFT (vet inte vad det heter i Vida)?
Jag är som sagt ingen bilmekaniker så jag fick googla ltft. Menar du long term fuel trim? Ska se vad jag kan hitta i vida.

Skulle en dåligt luftmassemätare kunna ge samma resultat? Jag gjorde ren den igår, men är den dålig så hjälper ju inte en rengöring.

Du nämner omätt luft. Jag har en läcka på turbon vid axeln som går in (turboreglerventilen?). Skulle den kunna ge detta resultat?
Long term fuel trim ja. Tjuvluft gör att bilen sprutar in extra soppa vilket gör att ltft ökar. Strax över 20% tänds motorlampan men dit har du nog inte nått än.

Luft, bränsle, gnista, komp och timing är det viktiga för att en motor ska gå bra. Din lmm kan eventuellt visa fel värde men en rengöring bord hjälpt i så fall. Den är antingen bra, smutsig eller helt död vad jag lärt mig. Nästa steg för luften är väl spjällhuset, men jag tror som sagt att du har hål på en slang någonstans som stör balansen.

Turbo vet jag tyvärr lite om men all luft in i motorn som inte datorn har mätt upp kommer att göra att den försöker kompensera på ett eller annat vis. Temporär tätning med något för att jämföra beteende kanske kan ge en fingervisning?
Hej
Min V50 1.6 drivE betedde sig likadant ibörjan så jag bytte EGR till en ny från Stark. Efter det blev det bara värre (har en tråd om det ”Strul med EGR”). Jag kommer få min egr bytt nu på måndag mot en ny original (Valeo från Autodoc). Jag misstänker att boven i dramat är att just dom andra märken på EGR ska ju passa alla V50 men tittar du i Vida så finns det två olika egr beroende på chassi nr. med olika programvaror.
Jag får svar på min teori på måndag när jag hämtar bilen från verkstad. Skulle bytt den själv men jag har ju haft egr i knappt 4 månader så jag kommer reklamera den.
Normalt sett läcker det inte in luft i turbon. Snarare raka motsatsen. Menar du att det ser svart ut av sot på ovansidan av turbon så skall vi ta det också men jag gör ingen utläggning om det om inte så är fallet.

Förresten, en liten sak om turbon som eventuellt kan orsaka en fördröjning är om armen till VNT kärvar ( snarare VNT). Inuti turbon har du vingar på skenor som ändrar turbons "storlek" för att kunna leverera effekt på ett bredare varvtal. Om dessa kärvar så får du den effekten med en fördröjning. Men... inte det som du visar i ditt diagram. Ovanpå turbon ser du en stång som går till en tryck-klocka, kolla att den inte kärvar.
Slangen från "tryck-klockan går till magnetventilen som sitter ovanför bilens högra drivaxel, på motorblocket med en torx-skruv. (du måste vara under bilen) Till magnetventilen har du vakum. Magnetventilen kan också kärva och ge samma problem. MEN magnetventilen styrs delvis av en MAPsensor på bilens högra sida. (sitter med en torx). Denna kläggar ibland igen och skulle teoretiskt kunna ge lite liknande effekt. Enkelt att ta ur och göra ren. under två minuter totalt.

https://www.autodoc.se/meat-doria/7754265

https://www.reservdelarbutik.se/product ... lering.htm

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]