Hasse53 skrev:Kollade då hur bilen stod på garagegolvet och den var 1,5 cm lägre på vänster sida. Bytte då bakre fjäder på vänster sida till en ny och fick då bilen att stå plant, med det positiva resultatet att bilen gick rakt.
Tack för svaret. Det här låter intressant. Jag försökte snabbmäta bilens höjd från marken till till skärmkanten rakt ovanför hjulnavet i regnet och kom fram till följande siffror:
Höger fram: 680 mm
Vänster fram: 692 mm
Höger bak: 682 mm
Vänster bak: 694 mm
12 mm skillnad mellan sidorna med andra ord och höger sida (dit bilen drar) är lägre än vänster. Men detta var förstås en inexakt snabbt gjord mätning, kan hända jag hade lite grejer i bagaget som påverkade höjden och/eller mätte slarvigt.
Hasse53 skrev:Stämmer precis med den engelska servicebulletinens STEP 6 som TS hänvisar till
I och för sig, men i steg 6 uppmanas man byta styvhet på framfjädrar. Det står inget om bakfjädrar förutom i steg 5 där man skall kolla att de är korrekta och original.
Bytte du nåt annat i bakvagnen än den vänstra bakfjädern?
Hasse53 skrev:Skall TS få ordning på detta krävs byte av bussningar eller/och nya fjädrar bak
Exakt vilka bussningar i bakvagnen är det jag borde kolla på? Från verkstaden sa de att bussningarna var gamla men relativt ok när jag frågade om bakvagnens skick.