Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:Ändras förresten sneddragningstendensen vid gaspådrag / frirullning / motorbroms?
Bilen går som rakast vid acceleration skulle jag säga. Vid frirullning och motorbroms drar den mer till höger än vid acceleration.
Om bilen drar åt ett håll borde en broms var väldigt varm, och dessutom avta efter nån mil utan att bromsa.
Annars avslöjas anliggande broms bäst med varma bromsar. Främst kolven i oken löper påfallande ofta ganska lätt kall, men fastnar mera som varm. Det är rostat så hålet inte tar upp kolvexpanderingen. (Min teori)

Så kör en runda och bromsa lite extra.
Sedan kör du framåt och låter bilen själv rulla till stopp utan att röra bromsen. Stannar bilen med ett aldrig så litet "knyck", är saken klar. Anliggning.
Annars får man lyfta misstänkta hjulet, men då bör man ha garagedomkraft för att det ska gå undan och vara relativt enkelt.
MickeM skrev:Sedan kör du framåt och låter bilen själv rulla till stopp utan att röra bromsen. Stannar bilen med ett aldrig så litet "knyck", är saken klar. Anliggning.
Ska testa detta. Sedan tänkte jag ta mig en titt på fjädersätena igen.
Om nu det mesta redan är bytt i framvagnen kanske det är läge att flytta fokus till bakaxeln :-)
MickeM skrev:Så kör en runda och bromsa lite extra.
Sedan kör du framåt och låter bilen själv rulla till stopp utan att röra bromsen. Stannar bilen med ett aldrig så litet "knyck", är saken klar. Anliggning.
Testade detta, inget knyck.

Bytte fjädersätena nu i alla fall, men de som var där såg helt bra ut och var Volvo originaldel (delnummer 30683637).

IMG_5426.JPG
Gammalt fjädersäte, delnummer 30683637
IMG_5426.JPG (921.82 KiB) Visad 397 gånger

Mellan fjädern och fjädersätet fanns också ett mellanlägg i gummi (delnummer borde vara 30666314).

IMG_5424.JPG
Gummimellanlägg, delnr 30666314 på nytt säte
IMG_5424.JPG (950.75 KiB) Visad 397 gånger

Jag har inte hunnit montera tillbaka fjäderbenen ännu. Får se om det blir nån skillnad.
Hittade en service bulletin på engelska angående styrning som drar: https://www.volvoxc.com/0/resources/how ... ration.pdf
Detta tyder ju på att detta är ett rätt allmänt problem med V70N. Jag hittar inte denna bulletin i Vida på svenska.

Jag testade att göra som i bulletinens steg nr. 4 och lägga vänster camber till max positiv och höger camber till max negativ (eftersom bilen drar till höger) genom justera spelet i övre bulten mellan fjäderbenet och hjulspindeln. Detta gjorde ingen större skillnad, bilen drar fortfarande till höger. Skillnaden blev att ratten nu är vriden lite till höger när jag vill att bilen ska går rakt fram.

Vad skulle ni rekommendera att göra härnäst?
Har haft en 2008-V70 Classic och den drog envist till vänster. Renoverade framvagnen med nya bussningar, fjädrar, stötdämpare mm samt fyrhjulsinställning = ingen skillnad. Kollade då hur bilen stod på garagegolvet och den var 1,5 cm lägre på vänster sida. Bytte då bakre fjäder på vänster sida till en ny och fick då bilen att stå plant, med det positiva resultatet att bilen gick rakt. Stämmer precis med den engelska servicebulletinens STEP 6 som TS hänvisar till !! Verkar som bakvagnen på P2:or är känslig!

Har kollat ett gammalt hjulinställningsprotokoll från en 2002 V70-2.4T som var original sänkt(en Ocean Race). Där var camber -0,5 grader bak och TS har motsvarande -1,5 grader. Slutsats är att TS:s bussningar i bakvagnen gett sig, inte konstigt efter 19 år eller alternativt att bakvagnen är extremt låg dvs nedsutten.
Skall TS få ordning på detta krävs byte av bussningar eller/och nya fjädrar bak, jobbigt men inget varar för evigt!
berg07 skrev: tor 03 sep 2020, 09:33 .. Skillnaden blev att ratten nu är vriden lite till höger när jag vill att bilen ska går rakt fram.
Om du pillar på camber så lär toe ändras på samma gång.. Så är framvagnen konstruerad.
Hasse53 skrev:Kollade då hur bilen stod på garagegolvet och den var 1,5 cm lägre på vänster sida. Bytte då bakre fjäder på vänster sida till en ny och fick då bilen att stå plant, med det positiva resultatet att bilen gick rakt.
Tack för svaret. Det här låter intressant. Jag försökte snabbmäta bilens höjd från marken till till skärmkanten rakt ovanför hjulnavet i regnet och kom fram till följande siffror:

Höger fram: 680 mm
Vänster fram: 692 mm

Höger bak: 682 mm
Vänster bak: 694 mm

12 mm skillnad mellan sidorna med andra ord och höger sida (dit bilen drar) är lägre än vänster. Men detta var förstås en inexakt snabbt gjord mätning, kan hända jag hade lite grejer i bagaget som påverkade höjden och/eller mätte slarvigt.

Hasse53 skrev:Stämmer precis med den engelska servicebulletinens STEP 6 som TS hänvisar till
I och för sig, men i steg 6 uppmanas man byta styvhet på framfjädrar. Det står inget om bakfjädrar förutom i steg 5 där man skall kolla att de är korrekta och original.

Bytte du nåt annat i bakvagnen än den vänstra bakfjädern?

Hasse53 skrev:Skall TS få ordning på detta krävs byte av bussningar eller/och nya fjädrar bak
Exakt vilka bussningar i bakvagnen är det jag borde kolla på? Från verkstaden sa de att bussningarna var gamla men relativt ok när jag frågade om bakvagnens skick.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]