Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av forbo
Jag har beställt 50w från xenonkungen, kommer i lager nästa vecka tror jag.

Dock är dom är på 6000K, väntar med spänning :D

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag såg i en annan tråd att TillBilen.Se hade 45W satser med 5000K.
Det funderar jag på. I gengäld säljer de inte halvsatser.

Helst skulle jag vilja er på 4300K eftersom jag har blåglas i Big-Knicken som skall konverteras. Men det har jag inte hittat ngn som säljer om jag vill ha 45-50W.

Är det ngn som har erfarenhet av 100W halogen kontra 35W Xenon med 4300K och upp mot 45W Xenon med 5-6000K?

Det kanske helt enkelt är så att skillnaden att gå från 100W halogen till 35W Xenon är fullt tillräcklig?

//
Micke
Användarvisningsbild
av Larse
Mikael_0223 skrev:Jag såg i en annan tråd att TillBilen.Se hade 45W satser med 5000K.
Det funderar jag på. I gengäld säljer de inte halvsatser.

Helst skulle jag vilja er på 4300K eftersom jag har blåglas i Big-Knicken som skall konverteras. Men det har jag inte hittat ngn som säljer om jag vill ha 45-50W.

Är det ngn som har erfarenhet av 100W halogen kontra 35W Xenon med 4300K och upp mot 45W Xenon med 5-6000K?

Det kanske helt enkelt är så att skillnaden att gå från 100W halogen till 35W Xenon är fullt tillräcklig?

//
Micke
Micke! Kolla denna tråd där bl.a jag skriver lite om halogen vs xenon.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... c&start=20

Fördelen med egenkonvertering av extraljus från halogen till xenon är att orginalljusen har "avhuggna" ljusbilder medans de flesta halogenljus har mer längd på ljuset. När man då sätter i xenonlampor i dessa får man mycket bra längd jämfört med orginalxenon. På samma sätt är det när man konverterar orginalstrålkastarna på bilen men där kan det innebära att halvljuset blir lite för bra för medtrafikanterna, det kan man dock fixa med att ställa ner halvljuset lite.
OK OK OK, jag vet att det är olagligt att konvertera från halogen till xenon pga E-godkännandet men jag tänker inte lägga ut 5-7000kr styck för ett extraljus med xenon. Det lämnar jag till de som tycker att jag är olydig när jag konverterat själv.

Ju fler som konverterar sina halogen extraljus desto mindre kommer orginal xenon extraljus att kosta, tror jag iaf.

// Larse
Användarvisningsbild
av ER
Vad du än väljer så fungerar billiga kit i helljus/extraljus, men dyrare kit är bättre då driftsäkerheten är högre på dessa och extraljus slås ju på och av hela tiden så kravena är högre på dessa än haljvljuset där dom, ligger på konstant även om det där är krav på att lura bilens elsystem. Billiga kit med billiga ballaster riskerar att gå sönder i förtid och en annan nackdel med dom flesta billiga kit är att dom inte finns i 4000-5000K utan enbart i 6000-8000K då dom går åt mest även om Radicast billiga kit har allt från 3000K ändå till rosa och lila ljusfärg.
Förutom Maxlux från xenonkungen och tillbilen.se vilka är 5000k har Radicast 50W med 4000K men bara H1 av dom två som sitter i extraljus.
5000K är dock det optimala ut ljusflödessynpunkt och jag tycker inte det bilr kaka på kaka med blåa glas och 5000K, 6000K däremot hade jag tvekat direkt då det är ganska mycket blått i redan och lägre ljusflöde ur.
I Extraljus är det lagligt att konvertera till xenon så länge husena är E-märkta, men det gäller mest bilar med extraljus monterade efter 1/1-05 där 55W lampor är maximalt tillåtna effekt. Men det är ju samma sak med 130W lampor, dvs ingen bryr sig om detta i extraljusena på SBP, gör dom det är det bara plocka av dom och lägga dom i skuffen under besiktningen. Är ju bara dom extraljus man vet har starker lampor som IPF dom kan vara nitiska på då dom redan vet att dessa kommer med olaglig 170W H4-lampa och kan sätta stopp därav, men H1/H3 130W går ej att se.
av 164anders
Larse: mina extraljus är 3st NBB alpha 2 bred 1 smal tor du att det är samma strålkastare som X3M eller är det en annan slipning på glaset?

ER: har du några tips på några hyffsade xenonkit? du skriver billiga och jag tycker dom flesta jag hittar är billiga dom enda som jag ett som verkar vara lite dyrare ( och bättre?) är xenonkungens PREMIUM HID är det sådana man ska satsa på? eller duger det med billigare?

mvh anders
Användarvisningsbild
av Larse
164anders skrev:Larse: mina extraljus är 3st NBB alpha 2 bred 1 smal tor du att det är samma strålkastare som X3M eller är det en annan slipning på glaset?

ER: har du några tips på några hyffsade xenonkit? du skriver billiga och jag tycker dom flesta jag hittar är billiga dom enda som jag ett som verkar vara lite dyrare ( och bättre?) är xenonkungens PREMIUM HID är det sådana man ska satsa på? eller duger det med billigare?

mvh anders
NBB Alpha och X3M har samma insatser för flod, när det gäller pencil levererades mina med helt oslipade glas och när jag beställde nya insatser så var de lite slipade som små trekanter i mitten. Dessa finns som reservdelar på http://www.nbb.se. Jag kollade med NBB och de sa att alla deras insatser passade både halogen och xenon.

När det gäller xenonkit har jag en fråga, Har nå'n några erfarenheter av grejorna från http://www.billjus.se eller?
Användarvisningsbild
av ER
164anders skrev:Larse: mina extraljus är 3st NBB alpha 2 bred 1 smal tor du att det är samma strålkastare som X3M eller är det en annan slipning på glaset?

mvh anders
Med billiga syftar jag i första hand på kit under 1500kr(basic-kit), dom finns sällan/aldrig med 4000/5000K-lampor och bygger oftast också inte på erkänt bra komponenter vilket lite dyrare gör och då håller dom också för frekventa av och påslag. På mitt gammla 35W kit dog en ballast trotts att det satt i halvljuset efter 8 månader, men så var det ju också billigt skit med dagens mått mätt.
Premiumkitet kanske är lite overkill så standard skulle duga även om högre effekt gör bättre ifrån sig, Standard finns heller inte i 4-5000K, bara som 6000 och 8000K.
Kan dock rekommendera Maxlux 45W som jag har med slimade ballaster och jag ser liten anledning att köra på 35W till extraljus när man ändå vill ha maximalt ljus. Fanns hos xenonkungen i somras, numer bara hos tillbilen.se och säkert nån mera som jag inte hunnit leta fram och dom har 5000K lampor. Xenonkungen har även fördelen att dom säljer halvkit så dyrare kit betyder inte att det blir dyrare med 3 xenon till ljus av den anledningen.
Radicast techone har 4000K lampor men bara i H1 och H7.
Varför jag är tveksam till billigare kit till hel/extraljus är just det frekventa av och påslagena som sliter på delarna mer än var halvljuset gör men där ställs som sagt andra krav som att lura bilen att den drar 55w/st och inte 35W.
av 164anders
jag trooor att jag sasar på xenonkungens standard Hid för 2195.- vad tror ni om att bara konvertera 2 extraljus till att börja med? eller blir det en gul fläck mitt i ljusbilden då?

ett annat xenon alternativ är det här http://www.trimmabilen.se det är tillverkat i japan så det borde hålla en högre kvalitet tycker man? kan även köpas direkt från tillverkaren http://www.vvme.com för endast 55§
Användarvisningsbild
av Falk
Nu törs jag ju knappt skriva.... :roll:
Detta eftersom någon misstänkte att jag på nå't sätt gick mina egna syften när jag tidigare berättat var jag handlat... Så är det alltså inte... :D

Så jag tipsar:
Jag har köpt mina xenonkonverteringskit av en kille i sthlm. Han importerar kinesiska kit och kränger dem till bra pris. (Han bygger mest hjälmlysen till enduroåkare om jag fattat rätt.)
För ett dubbelkit H1 5000K tar han 900:-. För en förlängningssladd för att kunna montera ballasten inne i motorummet tar han 60-70:-.
Vet inget om kvaliteten i långa loppet, men det verkar ju lysa hyfsat.

Se även denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 150#137150

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]