Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wooxer
Det är som så att jag köpte mig ett par begagnade BiXenon strålkastare idag som jag tänkte montera på min V70N -04

Frågan är vad det är för adapterkablage man behöver för att få dessa lampor att lira ihop med kablaget som är till vanliga Halogen strålkastare?
Vart köper man detta kablage? Pris?

Sedan är det ju den vanliga frågan om det här med felmedelanden som dyker upp då dessa monterats, finns det någon bra lösning på detta i nuläget eller det är en fräst shunt som gäller fortfarande?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 2 wooxer, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lilja
Tänk på att det är klarglas på xenonljus strålkastare så om du sätter vanliga halogenlampor i dom kommer du få en väldigt skum ljusbild. Eller jag kanske missuppfattade dig
av wooxer
Lilja skrev:Tänk på att det är klarglas på xenonljus strålkastare så om du sätter vanliga halogenlampor i dom kommer du få en väldigt skum ljusbild. Eller jag kanske missuppfattade dig
Jo du gjorde det, ska alltså byta ut mina original halogen strålkastare till dessa original Bixenon strålkastare.
Men kontakterna till mina halogen strålkastare är inte samma som till BiXenon strålkastarna så jag är på jakt efter om det finns någon form av adapterkablage så jag kan montera dessa nyinköpta BiXenon strålkastare på min V70N
Användarvisningsbild
av ER
Finns en som är anpassad til 03-04 på Volvo, kostar ca 500-600kr/st vill jag minnas, mina kostade dryga 1156kr för båda.
Har om jag minns rätt 8693611, samma finns även till 05- men det skall du inte ta med dig hem utan det är der äldre du vill ha.
av wooxer
ER skrev:Finns en som är anpassad til 03-04 på Volvo, kostar ca 500-600kr/st vill jag minnas, mina kostade dryga 1156kr för båda.
Har om jag minns rätt 8693611, samma finns även till 05- men det skall du inte ta med dig hem utan det är der äldre du vill ha.
Okej, hörde av någon att vissa bilar som har halogen original har kontakterna som behövs för Xenon liggandes i kabelstammen till strålkastarna! Stämmer detta eller?

Sedan undrar jag hur det blir med höjdjusteringen, kommer den att funka även om dessa strålkastare inte är fabriksmonterade?

Har funderat mycket kring det här med Xenon, var först inne på att köpa ett eftermarknadskit men följde rådet från flera här på forumet och köpte original BiXenon ljus så jag hoppas det går att få detta att lira bra ihop med bilen!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kom ihåg att det inte går igenom besktningen bara. Så spara originallamporan så du kan montera i dem i gång per år.
av wooxer
VolvoB20 skrev:Kom ihåg att det inte går igenom besktningen bara. Så spara originallamporan så du kan montera i dem i gång per år.
Jo detta är jag med på så de kommer att sparas inför besiktningen :)
Användarvisningsbild
av ER
wooxer skrev:
ER skrev:Finns en som är anpassad til 03-04 på Volvo, kostar ca 500-600kr/st vill jag minnas, mina kostade dryga 1156kr för båda.
Okej, hörde av någon att vissa bilar som har halogen original har kontakterna som behövs för Xenon liggandes i kabelstammen till strålkastarna! Stämmer detta eller?

Sedan undrar jag hur det blir med höjdjusteringen, kommer den att funka även om dessa strålkastare inte är fabriksmonterade?

Har funderat mycket kring det här med Xenon, var först inne på att köpa ett eftermarknadskit men följde rådet från flera här på forumet och köpte original BiXenon ljus så jag hoppas det går att få detta att lira bra ihop med bilen!
Denna kabel jag angivit har den hane man vill ha vid konvertering som passar bilens hona och transformerar den till honan som passar hanen som sitter på xenonstråkasteren. DIP-en (Volvos variant ax xenon på helljuset)har jag inte full koll på hur det fungerar fast borde det då denna kabel är som sitter original men som tidigare nämts så blir det ingen autoreglering så halogenstråisrana år bra att ha typ 1ggr/år så blien får rent papper och får rulla ett år till.
av wooxer
ER skrev:
wooxer skrev:

Denna kabel jag angivit har den hane man vill ha vid konvertering som passar bilens hona och transformerar den till honan som passar hanen som sitter på xenonstråkasteren. DIP-en (Volvos variant ax xenon på helljuset)har jag inte full koll på hur det fungerar fast borde det då denna kabel är som sitter original men som tidigare nämts så blir det ingen autoreglering så halogenstråisrana år bra att ha typ 1ggr/år så blien får rent papper och får rulla ett år till.
Hur löste du problemet med felmeddelanden? Fräst shunt eller annan lösning?
Användarvisningsbild
av ER
wooxer skrev: Hur löste du problemet med felmeddelanden? Fräst shunt eller annan lösning?
Jupp fräst shunt, har testat borrmetoden men det fungerade inte speciellt bra för mig.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]