av grillchips - sön 23 aug 2020, 12:47
- sön 23 aug 2020, 12:47
#1397806
Jag har de senaste veckorna kollat massor på nätet för att reda ut ett och annat gällande ett drömprojekt, hur jag bäst går tillväga för att kunna registrera ett sådant fordon för vägen. Enklast hade väl varit att ringa SFRO men vad jag förstått så beror det också lite på vem man pratar med där...
Så, här är mitt case:
Jag planerar ett inköp av en bil med årsmodell 1968-1980, lite drygt. Specifik årsmodell är inte huggen i sten ännu. Däremot kommer bland annat originalmotor och växellåda inte sitta i bilen utan kommer komma från något modernare enheter utanför märket.
Tanken är att försöka hitta ett chassi som till viss del ska vara "fixer upper" och såklart utan drivlina, just för att hålla inköpspriset något lägre. Chassit ska fixas iordning och förberedas för dess nya hjärta. Utomlands är dessa chassin något billigare än i Sverige och här hemma hittar jag knappt några alls, så det är egentligen det största problemet.
Har jag förstått följande scenarion rätt?
OBS: Jag är inte ute efter en skrot-title.
1: Köpa chassi utomlands, importera, göra det jag tänkt göra och sedan få in i registret? Om jag tolkat min information rätt så blir bilen då "amatörbyggt/egenbyggt fordon" med årsmodell det året jag regbessar den? Eller kräver detta att bilen först återställs till originalskick för att gå att regga?
2: Köpa chassi i Sverige som inte trillat ur registret, bygga om, regbessa för att bibehålla identiteten på bilen med skillnaden att den klassas som ombyggt fordon?
3: Köpa chassi i Sverige som trillat ut registret, detta kräver att bilen återställs till ursprungsskick med drivlina och hela köret, sen reggas den in igen och DÄREFTER kan jag påbörja ombygge? Detta vill jag ju såklart inte göra då bara originalmotorn ofta går för 6-siffrigt.
Det här blev kanske lite snurrigt formulerat men det är som bekant en djungel och jag behöver gräva djupare innan jag sätter mig i skiten.
Jag vill helt enkelt i största möjliga mån slippa göra en besiktning med bilen i originalskick då det skulle ställa ungefär allt på sin spets och projektet skulle vara 5-8 år längre bort (och rent krasst inte genomförbart). Det kombinerat med att försöka bibehålla så mycket av bilens identitet som möjligt.
Vad ska jag egentligen leta efter i objektväg?
Är #2 i listan korrekt och därmed att föredra?
Så, här är mitt case:
Jag planerar ett inköp av en bil med årsmodell 1968-1980, lite drygt. Specifik årsmodell är inte huggen i sten ännu. Däremot kommer bland annat originalmotor och växellåda inte sitta i bilen utan kommer komma från något modernare enheter utanför märket.
Tanken är att försöka hitta ett chassi som till viss del ska vara "fixer upper" och såklart utan drivlina, just för att hålla inköpspriset något lägre. Chassit ska fixas iordning och förberedas för dess nya hjärta. Utomlands är dessa chassin något billigare än i Sverige och här hemma hittar jag knappt några alls, så det är egentligen det största problemet.
Har jag förstått följande scenarion rätt?
OBS: Jag är inte ute efter en skrot-title.
1: Köpa chassi utomlands, importera, göra det jag tänkt göra och sedan få in i registret? Om jag tolkat min information rätt så blir bilen då "amatörbyggt/egenbyggt fordon" med årsmodell det året jag regbessar den? Eller kräver detta att bilen först återställs till originalskick för att gå att regga?
2: Köpa chassi i Sverige som inte trillat ur registret, bygga om, regbessa för att bibehålla identiteten på bilen med skillnaden att den klassas som ombyggt fordon?
3: Köpa chassi i Sverige som trillat ut registret, detta kräver att bilen återställs till ursprungsskick med drivlina och hela köret, sen reggas den in igen och DÄREFTER kan jag påbörja ombygge? Detta vill jag ju såklart inte göra då bara originalmotorn ofta går för 6-siffrigt.
Det här blev kanske lite snurrigt formulerat men det är som bekant en djungel och jag behöver gräva djupare innan jag sätter mig i skiten.

Jag vill helt enkelt i största möjliga mån slippa göra en besiktning med bilen i originalskick då det skulle ställa ungefär allt på sin spets och projektet skulle vara 5-8 år längre bort (och rent krasst inte genomförbart). Det kombinerat med att försöka bibehålla så mycket av bilens identitet som möjligt.
Vad ska jag egentligen leta efter i objektväg?
Är #2 i listan korrekt och därmed att föredra?
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld