Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har de senaste veckorna kollat massor på nätet för att reda ut ett och annat gällande ett drömprojekt, hur jag bäst går tillväga för att kunna registrera ett sådant fordon för vägen. Enklast hade väl varit att ringa SFRO men vad jag förstått så beror det också lite på vem man pratar med där...

Så, här är mitt case:
Jag planerar ett inköp av en bil med årsmodell 1968-1980, lite drygt. Specifik årsmodell är inte huggen i sten ännu. Däremot kommer bland annat originalmotor och växellåda inte sitta i bilen utan kommer komma från något modernare enheter utanför märket.

Tanken är att försöka hitta ett chassi som till viss del ska vara "fixer upper" och såklart utan drivlina, just för att hålla inköpspriset något lägre. Chassit ska fixas iordning och förberedas för dess nya hjärta. Utomlands är dessa chassin något billigare än i Sverige och här hemma hittar jag knappt några alls, så det är egentligen det största problemet.

Har jag förstått följande scenarion rätt?
OBS: Jag är inte ute efter en skrot-title.

1: Köpa chassi utomlands, importera, göra det jag tänkt göra och sedan få in i registret? Om jag tolkat min information rätt så blir bilen då "amatörbyggt/egenbyggt fordon" med årsmodell det året jag regbessar den? Eller kräver detta att bilen först återställs till originalskick för att gå att regga?

2: Köpa chassi i Sverige som inte trillat ur registret, bygga om, regbessa för att bibehålla identiteten på bilen med skillnaden att den klassas som ombyggt fordon?

3: Köpa chassi i Sverige som trillat ut registret, detta kräver att bilen återställs till ursprungsskick med drivlina och hela köret, sen reggas den in igen och DÄREFTER kan jag påbörja ombygge? Detta vill jag ju såklart inte göra då bara originalmotorn ofta går för 6-siffrigt.

Det här blev kanske lite snurrigt formulerat men det är som bekant en djungel och jag behöver gräva djupare innan jag sätter mig i skiten. :party:
Jag vill helt enkelt i största möjliga mån slippa göra en besiktning med bilen i originalskick då det skulle ställa ungefär allt på sin spets och projektet skulle vara 5-8 år längre bort (och rent krasst inte genomförbart). Det kombinerat med att försöka bibehålla så mycket av bilens identitet som möjligt.

Vad ska jag egentligen leta efter i objektväg?
Är #2 i listan korrekt och därmed att föredra?
Det skulle nog vara bra att veta exakt vad du har tänkt dig för planer. Är det typ "en roligare motor" du är ute efter så har bilar äldre än -76 väldigt slappa regler, behöver inte ens katt, och motorn måste inte vara i orginalutförande. Årsmodeller nyare än -76 men äldre än -93 går också att regga med annan motor rakt av, dock med begränsningen att motorn måste vara utrustad med katt, lambdasond och inte modifierad(t ex turbokonverterad sugmotor).

Rent krasst skulle jag säga att du bör undvika amatörbyggt fordon. Bilen får då en ny identitet, skatt, och besiktning med allt det innebär idag.
Ombyggt så behåller du ordinarie identitet, så är den skattefri nu kommer den vara skattefri efter ombyggnad också.

Vill du ändå gå amatörbyggt så kan du väl likagärna bygga ramen själv också? Sen kan du ju hinka på typ vilket chassi du vill på den ramen, inom vissa gränser.

Men ja, nummer 2 i listan låter vettigast i mina öron.
@Lucif3r, ja, spoilar jag allt så har man ju något klart att utgå ifrån. Vi kan säga såhär, planerna är något tyskt med något japanskt i bak. ;)
Original är det en NA-motor men tanken är att kasta på en kompressor, men det behöver man ju inte göra initialt så att säga.

Då har jag iallafall förstått amatörbyggt rätt och att det som jag misstänkte är något jag bör undvika. Det blir ju en busbil men inget supergalet. Mer i stil med Lotus-bilar.
Jag läste runt en del på SFRO och ponera att jag tar fram- och bakvagn från en modern bil, blir det då ett amatörbyggt fordon? Här är sidan jag hittade och som en bit ner listar "rambyggt" och "självbärande" varav jag kommer bygga på självbärande. Det vore inte hela världen att nyttja original för fram- och bakvagn men jag har ballat ur totalt i tankarna och funderar på om jag inte skulle kunna använda mig av något från en BMW a la 90-tal. En riktig Frankenstein med andra ord som lär göra purister sura, därav mitt lilla hemlighetshållande.
En fråga från en oinformerad: Är ram eller inte den "Gordiska knuten"? Är det alltså lättare att få igenom något som är byggt på en ram? Naturligtvis får vi förutsätta en ändamålsenlig ram.
Jag har sett en film om en man som byggde så kallade Hot Rod Roadsters på beställning. Han byggde egna ramar (och det var i Sverige)
På självbärande karross går det över till amatörbyggt först när grundstommen förändras markant. Att hinka dit en annan bak-/framvagn med dom modifikationer som krävs brukar inte falla under amatörbyggt.

Dessvärre är detta en tolkningsfråga... (Grund)Bilens uppbyggnad spelar en roll, dom delar du tänkt använda spelar roll, motor/effektmål spelar roll... T ex, bara för att folk har reggat typ 940 med en T6a som ombyggt betyder inte det att det är lika lätt att få igenom på en gammal ford Sierra.
Så tyvärr är det typ bara din SFRO gubbe som kan ge några konkreta svar. :-(
Rådlös skrev:En fråga från en oinformerad: Är ram eller inte den "Gordiska knuten"? Är det alltså lättare att få igenom något som är byggt på en ram?
Det är samma regler oavsett ram eller inte. Dock lär man ta hänsyn till om karossen på ramen byts eller inte då det kan avgöra skillnaden mellan ombyggt- och amatörbyggt fordon.
@Lucif3r, stort tack för svar, det har ändå bekräftat vad jag har misstänkt (på gott och ont!)

@Marlboroman, absolut har jag gjort det. Problematiken där är att objekten inte alltid finns antingen inom min budget eller överhuvudtaget i det utförandet. Det vore såklart smidigast men jag är osäker på om jag skulle ha hjärta att sätta kapen i ett relativt "fixable" objekt. Tänk såhär, ett objekt där det kostar mer att fixa iordning än vad bilen i originalutförande faktiskt är värd, ett sådant vill jag åt.
Men effekt och vrid lär inte initialt överstiga 20%/10%, jag har inte räknat på det men japsaren som ska i har inte överdrivet mycket pulver, däremot en himla trevlig redline. I vissa fall är jag ganska säker på att prestandan i ersättaren faktiskt är sämre sett till hp/nm, dock med fördelen att med enkla medel (och en medeltjock plånbok) dubblar man det nästan.
I dom flesta fall finns det mer effektmarginal att hämta om man går på vikten av bilen... Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, 15kW per 100kg? Nått sånt.
Är bilen extremt lättviktig så kanske det inte ger större marginal, men är bilen "normaltung" på typ 1.5ton finns det ofta mer marginal än att utgå från 20/10% av orginalmotoreffekten.

Ska du ändå bygga om så pass mycket så tycker jag du ska försöka få den godkänd med alla delar du tänkt dig, iaf dom synliga såsom turbo/kompressor. Även om du inte reggar med det slutgiltliga laddtrycket så är det ju ändå bättre/mindre iögonfallande än en turbo/kompressor som "plötsligt" hittat dit under huven :)
Men som sagt, är det konvertering av en ikke-turbo/kompressor motor så se till att projektbilen är äldre än -76, annars blir det betydligt svårare att få det godkänt(måste utnyttja kryphålet genom att E85-konvertera = mer effekt = svårare att hålla sig inom effektgränserna, speciellt eftersom SFRO inte godkänner hur lågt laddtryck som helst).
Lucif3r skrev:I dom flesta fall finns det mer effektmarginal att hämta om man går på vikten av bilen... Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, 15kW per 100kg?
Det finns 2 såna gränser. Dels 15kw/100kg som du nämner, men numer kan man även få igenom 20kw/100kg om konstruktionen anses klara av det.

Lucif3r skrev:Men som sagt, är det konvertering av en ikke-turbo/kompressor motor så se till att projektbilen är äldre än -76, annars blir det betydligt svårare att få det godkänt(måste utnyttja kryphålet genom att E85-konvertera = mer effekt = svårare att hålla sig inom effektgränserna, speciellt eftersom SFRO inte godkänner hur lågt laddtryck som helst).
Typar man om till ombyggt fordon spelar inte årsmodellen någon roll. Då kan man få igenom en ändrad motor. Kräver ett bromspapper med godkända värden och så får man betala en avgift.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]