Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasElander
Jag kör en V90 2019 D3 automat med mätarställning 1100mil.

När vi körde till öland med småvägar och sedan körning på öland där hastigheterna under hela resan främst låg kring 80-90kmh så visade datorn i bilen 0,45L/mil och vi kom 120mil på 50 liter.
Bilen har 55L tank.

Nu när vardagen kickat igång och motorväg blandats med stadskörning så visar datorn 5,5L/mil och enligt trippmätaren så kör jag typ 95-100mil på en tank.
Det verkar alltid vara ca 5L + kvar i tanken enligt pumpen.

Sammanfattat så är jag mycket nöjd med hur min bil går bränsleekonomiskt och alla andra parametrar.
Jag rekommenderar starkt Volvo V90 D3
Senast redigerad av 1 JonasElander, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
KnotVillage skrev:
Xanthopteryx skrev: lör 22 aug 2020, 19:23 Långresor från dator. 0,67 är total, vid pump. Om du läser vad jag skriver så ser du att det står det.
Lägsta vid pump hittills, nästan 50 mil mellan takningarna, är 0,544. Det är dock inte en enstaka körning inräknat i det.
Högsta 0,827 (vinter, parkeringsvärmare, jädra massa kortkörningar och stadskörningar, också cirka 50 mil).
Parkeringsvärmaren drar cirka 6 dl/timmen på full effekt.
Nu är det inte ofta dom går en timme men kör själva mycket kortkörningar så det första jag gör är att montera en batteriladdare på alla bilar jag köpt. På vintern drar värmaren mer än vad bilen gör dom vändorna jag kör. Värmaren är på cirka 5000w så den drar sin del. Kör buss i mitt jobb och dom värmarna är på 25000w. Brukar vara barmark cirka 1.5m i radie från utblåset. :-D
Nej men en bra sak att uppskatta förbrukningen som blir. Alltså, kör jag värmaren i tio minuter så kan jag höfta till med att 1 dl gått åt. 20 minuter ger 2 dl. Märks tydligt på de dagliga jobbresorna, hur den där extra decilitern påverkar i längden. Är det väldigt kallt så blir det ju runt en halvliter extra per dag i värmning, plus att tillskottsvärmaren ju också går om det är kallt så även där - värmer du inget innan så har du en extraförbrukning ett tag på 1 dl/10 minuter.

Sedan är ju värmaren på 5 kW men det är ju inte den el den drar såklart. Värmaren i sig drar inte jättemycket. Däremot alla fläktar som skall vispa in värmen i bilen och cirkulationspump som skall cirkulera vätskan. Har funderat på att mäta det någon gång i vinter för att se vad det blir totalt sett.
av Primus
poseidon skrev: lör 22 aug 2020, 20:20 Rätt larvigt eg med förbrukning.

Om den drar 1dl mer per mil är det 1kr å 50 öre typ.

Kör man 3000 mil (längre än snittet) om året så blir det 4500 kr.

Sannolikt dyrare skatt, försäkring, däckslitage osv för att inte tala om värdeminskningen!
Det här tycker jag är klokt. Kanske inte larvigt med förbrukning, men det finns en massa annat som verkligen har större ekonomisk betydelse än förbrukningen. Men de flesta är så otroligt här och nu att kostnader som kommer då och då missas.
av valln
Grejen att prata förbrukning kan vara miljömässigt, särskilt kostnadsrelevant är inte förbrukning på det stora hela.
av Primus
valln skrev: sön 23 aug 2020, 20:25 Grejen att prata förbrukning kan vara miljömässigt, särskilt kostnadsrelevant är inte förbrukning på det stora hela.
Frågan är hur man bedömer tillverkning och förslitning av däck?
av KnotVillage
valln skrev: sön 23 aug 2020, 20:25 Grejen att prata förbrukning kan vara miljömässigt, särskilt kostnadsrelevant är inte förbrukning på det stora hela.
Då ska vi verkligen inte räkna in värmaren. Raka rör helt utan filtrering.
av valln
Förr var det så att värmaren hade en bättre förbränningsprofil än motorn, vet ej hur det är i dagsläget?
av valln
Primus skrev: sön 23 aug 2020, 20:30
Frågan är hur man bedömer tillverkning och förslitning av däck?
Ja, eller däckbuller och väggrepp?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]