Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Långresor från dator. 0,67 är total, vid pump. Om du läser vad jag skriver så ser du att det står det.
Lägsta vid pump hittills, nästan 50 mil mellan takningarna, är 0,544. Det är dock inte en enstaka körning inräknat i det.
Högsta 0,827 (vinter, parkeringsvärmare, jädra massa kortkörningar och stadskörningar, också cirka 50 mil).
Parkeringsvärmaren drar cirka 6 dl/timmen på full effekt.
av KnotVillage
Xanthopteryx skrev: lör 22 aug 2020, 19:23 Långresor från dator. 0,67 är total, vid pump. Om du läser vad jag skriver så ser du att det står det.
Lägsta vid pump hittills, nästan 50 mil mellan takningarna, är 0,544. Det är dock inte en enstaka körning inräknat i det.
Högsta 0,827 (vinter, parkeringsvärmare, jädra massa kortkörningar och stadskörningar, också cirka 50 mil).
Parkeringsvärmaren drar cirka 6 dl/timmen på full effekt.
Nu är det inte ofta dom går en timme men kör själva mycket kortkörningar så det första jag gör är att montera en batteriladdare på alla bilar jag köpt. På vintern drar värmaren mer än vad bilen gör dom vändorna jag kör. Värmaren är på cirka 5000w så den drar sin del. Kör buss i mitt jobb och dom värmarna är på 25000w. Brukar vara barmark cirka 1.5m i radie från utblåset. :-D
Användarvisningsbild
av poseidon
Rätt larvigt eg med förbrukning.

Om den drar 1dl mer per mil är det 1kr å 50 öre typ.

Kör man 3000 mil (längre än snittet) om året så blir det 4500 kr.

Sannolikt dyrare skatt, försäkring, däckslitage osv för att inte tala om värdeminskningen!
av KnotVillage
Beror lite på var man har innan. Jag hade en XC90 V8 förut. Den gick inte att köra under 1.22. Jag körde en hel tank så snålt jag kunde. Periodvis utan AC. Dock satt det 265/40/22 på den men ändå. Är ett ganska stort kli från kanske normalt 1.3 till 0.65.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jo, men det är ju liksom inte en rättvis jämförelse. Du kan ju läsa Volvos spec å va nöjd med det.

Ingen frågar ju inte efter hur mycket däck V90 sliter trots att det sannolikt är en större kostnad än ev förbrukningsskillnad beroende på körstil.
av SarahHolmgren
Kollar på automat, bor nära en större stad och sitter ofta i köer

Men tycker det låter som att den är ganska snål för sin storlek!
av AndS
Är ju inte så krångligt varför det skiljer.
Kort körsträcka/år och kör värmaren när det är kallt, eller lång körsträcka/år.
Inte ska man räkna in värmaren som förbrukning utifrån min åsikt. Sedan får andra göra tvärtom :-D :-D
av AndS
Äh 1 dl hit eller dit är trams som Karl Lidbom uttryckte det, men var kanske inte bränsleförbrukning.
av LillMyran
Min D3 awd har dragit i snitt 0,61 lit/mil totalt sedan köp i maj. Har kört rätt varierat, motorväg, landsväg och en del stad/förort. Rätt blandat korta sträckor och längre, totalt drygt 560 mil. Mätt vid pump är detta. Lägsta snitt för en tankning 0,53 och högsta 0,70. Kör rätt lugnt, och det är väl enligt mig ganska väntade siffror. Allt utom en tank är kört på HVO 100, men det bör inte göra någon större skillnad tycker jag.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]