Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hur menar du det glappar?
Det är ett axiallager och har inte riktigt samma egenskaper som ett radiallager.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lite glapp i axialriktningen lär väl inte spela någon större roll, en fjärdedel av bilens vikt ligger ju på där hela tiden.
Om man inte kör så fort över gupp att framhjulen hänger i luften förstås :-D
av Govert66
Ja ok. Igår monterade jag fjäderbenslagerna utan problem (hade en brusten fjäder och beslutade därför att byta ut lagerna också).

Känner inte något glapp på lagret nu längre (monterad) och bilen kör bra.

Jag tyckte bara att det var konstigt med glapp på lagren nytt ur förpackningen, men förstår nu att en fjäderbenslager inte har samma egenskaper som tex. en hjullager.

Tack för hjälpen!
av MickeM
Kuriosa:
Hjullager är faktiskt också axiallager med rullar.
Koniska sådana för att kunna hantera radiella som axiella krafter.
Men då är det två st som hålls ihop med skruv eller mutter. Annars ramlar dom isär.

Kompakthjullager har ytterbanan sammansatt, men innerbanorna måste hållas ihop på samma sätt. Dvs två lager i ett.
Att dom känns sitta ihop när man har dom i näven, är för tätningarna. Dom går ibland också att pilla isär, men det kan skilja mellan olika lager.
(Rekomenderas ej på lager som ska användas)

Vanliga kullager däremot, är kullager avsedda för radiella krafter som inte har glapp, och är heller inte isärtagbara alls.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]