Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1397422
Vidare felsökning denna kväll.

- Gått igenom alla säkringar, alla är intakta.
- Lossat två av tändstiften efter startförsök, båda var snustorra. Alltså aktiveras inte spridarna!
- Testat med startgas direkt in vid gasspjället, bilen hostar inte till det minsta.

Så har varken gnista eller bränsle ut från spridarna.

Sitter tre reläer vid säkringsboxen, ska kontrollera dessa imorgon.

Någon som har några idéer om vad som kan orsaka detta tillstånd?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1397585
Då var problemet löst! När jag kopplade ur kontakten till vevaxelgivare och synade kablarna så hade de skavts eller bränts av. Kablaget sitter med buntband fäst i motorn. Det buntbandet närmst kontakten saknades och hade gjort att kablaget legat emot något.

Efter att kört en kort sväng så är också alla ryckningar som fanns tidigare också borta. Ryckningarna tror jag dock mest berodde på den defekta magnetventilen.

Tack för all hjälp.
20200821_175023.jpg
20200821_175023.jpg (42.1 KiB) Visad 1322 gånger
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1622813
Att jag inte hittat detta tidigare! Har samma motor med liknande symptom. Man kan känna att den tappar tändning/ bränsletryck under en bråkdel av en sekund. Det händer sisådär slumpat 3-30 minuters intervaller, ibland längre. Vid ett tillfälle blev symptomen riktigt frekventa 2-5 minuter och gärna i längre skov, byte av bakre lambda löste det men de tidigare ryckningarna var kvar.
Då till mina frågor:

Var hittar jag vevaxelgivaren?
Var hittar jag magnetventilerna?

Har inte försökt leta ännu, snubblade på denna tråd när jag sökte på nätet om pumpens relä, så jag skjuter från höften och ser om jag får svar här innan jag får tid att lyfta på motorhuven. (ser att senaste var från feb-24 så jag håller inte andan direkt... ;-) )

Ser fram emot sommar och sol!

Jag fick uppdateringar till 3 appar i mitt sensus […]

Kamrem V 70 med en D3

Har du den 5cylindriga D3an (136hk) är det no[…]

Volvo 850 som ej startar

ny tändmodul löste problemet. Skall var[…]