Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ger en belöning på 500 kr till den som kan hjälpa mig att hitta mitt fel på bilen, självklart så sätts pengen in på vedebörandes konto till den som löser problemet......Har en 855 se årsmodell 94, har läst igenom andra trådar ang låg tomgång, men får inget konkret på att.
Bilen ligger runt 300- 500 varv, ibland 700, likandant om motorn är kall eller varm, har prövat med en annan tomgångsmotor, samma tomgång där, har kollar slangar med hjälp av startgas, ingen reaktion där, rengört luftfilter, samma sak. Fick fel kod 1 2 2, när jag gjode ett test, kollar i boken och då står det lufttempperatursignal. Vad ska jag göra mer, var sitter den givaren.
när jag startat bilen så kan den ligga på ca 500 varv, men så fort jag rör gaspedalen några mm ner så sjunker tomgången, kanske helt normalt, jag vet inte.

Tacksam för hjälp om nån kan hjälpa mig.....

har även kollat med en ohm mätare på tomgångsmotorn och lufttemperaturgivaren på luftfiltret... Så kom igen lös problemet och bli 500 kr rikare, om ni har en vettig lösning eller ett förslag så går jag ut i garaget o provar och ser om det löser sig.....

Tack på förhand..........

Ändrade topic, så man ser direkt vad tråden handlar om.
Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av McE
Tja.... En polare hade liknande problem med sin Mercedes, han bytte en massa prylar utan resultat. En kväll for jag dit med en multimeter. Kom fram till att kontakten som känner gasspjällsläget var sliten. Den skulle bara skicka signal till systemet när gasspjället var stängt=tomgång, men kontaktytorna var brända, så tomgången levde sitt eget liv. Den kontakten var ihopgjuten, men vi lyckades såga isär den, rengöra och smörja med vaselin och sedan gick bilen som en klocka! :D
För övrigt var det den billigaste konstruktion jag sett! :o
Skulle det här hjälpa så behåll stålarna och gör nå´t roligt med människor du gillar istället :)
av *pettson*
Plutte skrev:Ger en belöning på 500 kr till den som kan hjälpa mig att hitta mitt fel på bilen, självklart så sätts pengen in på vedebörandes konto till den som löser problemet......Har en 855 se årsmodell 94, har läst igenom andra trådar ang låg tomgång, men får inget konkret på att.
Bilen ligger runt 300- 500 varv, ibland 700, likandant om motorn är kall eller varm, har prövat med en annan tomgångsmotor, samma tomgång där, har kollar slangar med hjälp av startgas, ingen reaktion där, rengört luftfilter, samma sak. Fick fel kod 1 2 2, när jag gjode ett test, kollar i boken och då står det lufttempperatursignal. Vad ska jag göra mer, var sitter den givaren.
när jag startat bilen så kan den ligga på ca 500 varv, men så fort jag rör gaspedalen några mm ner så sjunker tomgången, kanske helt normalt, jag vet inte.

Tacksam för hjälp om nån kan hjälpa mig.....

har även kollat med en ohm mätare på tomgångsmotorn och lufttemperaturgivaren på luftfiltret... Så kom igen lös problemet och bli 500 kr rikare, om ni har en vettig lösning eller ett förslag så går jag ut i garaget o provar och ser om det löser sig.....

Tack på förhand..........

Ändrade topic, så man ser direkt vad tråden handlar om.
Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Är det bara jag som inte får ihop vad du gör?..
Läs själv nu..
*Fick fel kod 1 2 2, när jag gjode ett test, kollar i boken och då står det lufttempperatursignal. Vad ska jag göra mer, var sitter den givaren.*

* har även kollat med en ohm mätare på tomgångsmotorn och lufttemperaturgivaren på luftfiltret...*

Nu undrar jag. Har du nollat felkoden? Så att du ser om den sätts på nytt? OM Den nu sätts på nytt så är den felaktig eller så är kablaget felaktigt.
Kontrollerat så stiften i kablaget är korrekta och inte lossnat och åkt in?
Hur mycket har du undersökt?
Det är nämligen så att det är den tempgivaren du mätt på själv som styrenheten klagat på.
av Kena
Luftmassemätare? finns väl en sådan.
av Plutte
Efter testet så tog jag bort batterikabeln, då nollas väl datorn?
Ska prova att göra ett test till o se om det dyker upp samma kod igen.
Hur kollar jag enklast luftmassemätaren om det nu är fel på den, går det att mäta med ohm mätare, vilket skall värdet isf vara????
av Kena
Är inte så insatt i hur det funkar på din bil men eftersom du har en felkod på lufttempgivaren och den sitter kanske i närheten/samma enhet som massemätaren?
Användarvisningsbild
av Phantom
Plutte skrev:Efter testet så tog jag bort batterikabeln, då nollas väl datorn?
Ska prova att göra ett test till o se om det dyker upp samma kod igen.
Hur kollar jag enklast luftmassemätaren om det nu är fel på den, går det att mäta med ohm mätare, vilket skall värdet isf vara????
Koppla ur LMM och starta bilen, går den mycket sämre så kan du kanske utesluta den. Är det ingen större skillnad i gång så kan det troligtvis vara LMM. Så testade jag min LMM iaf, urkopplad var det ingen skillnad på gången och när jag monterade ny så var det rejäl skillnad.
Men du har en felkod så jag skulle börja där.
Min LMM fungerade inte och bilen gick på nödprogram, när LMM var utbytt så fick jag ojämn tomgång med dåligt svar på gas, och det visade sig att även en vakuumslang var trasig...trots flera felsökningar så upptäckte jag det inte.
Uteslut det som ger felkod innan du börjar testet med LMM är mitt råd.

Långt utlägg för litet svar :roll:
av Plutte
Ska prova att plocka bort lmm o se hur den regerar..
Användarvisningsbild
av Phantom
Plutte skrev:Ska prova att plocka bort lmm o se hur den regerar..
Du behöver inte plocka bort hela LMM utan koppla ur kontakten räcker.
Nolla felkod innan du provar med den urkopplad, bryt strömmen så att nödläget inte fortfarande styr bilen. Vet inte om det behövs, men så gjorde iaf jag.
av Georg
Jag har en senare V70 med en B5254T motor där tomgången svajade lite grann. Jag kollade allt jag kunde och ddet sista jag gjorde var att skruva bort spjällhuset för att rengöra det. Besvärlig operation och varken jag eller min kompis trodde att det skulle hjälpa eftersom det inte var så mycket sot eller skit att tala om.
Bilen blev som förbytt, tomgången blev stadig och jämn och uppträdandet i hela varvtalsregistret blev så där stadigt och lugnt som det bara blir i en Volvo.
Rengör spjällhuset ordentligt även om det bara är lite beläggningar i den, kanske att det hjälper.
Lycka till

(och lyckas det så sätt in pengarna till Rädda Barnen)
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]