NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Appel
Doby skrev:
waspman skrev:Min körning kommer mest att bestå av blandad körning. Ligger runt 1000mil/år, kanske ibland upp mot 1200mil, men mer brukar det inte bli. Händer att det blir någon långkörning någon gång också för att köra och hälsa på min bror, ca 224mil (tur o retur)
Gillar draget i T5:an, fast kanske är 2.4i rätt för mig. Att det ska vara så svårt...
Mitt val skulle ligga mellan 2.4 och T5, 2.4i känns helt onödig då draget inte kommer förrän över 4000 varv och då är du redan om och förbi för länge sen.....
Jo, jag håller med. Draget kommer inte förrän vid 4000 varv på 2,4i, samt att det på min kändes som någon konstig svacka i draget vid ca 3500 varv för att sedan "spätta" på vid 4000 varv.

Vad gäller bensinförbrukning, säg att du kör 1000 mil per år och bensinen kostar 13 kr/lit. Om det i värsta fall skulle skilja 2dl per mil på turbo/icke turbo så rör det sig om 2600:-/år eller 216:-/månad, det är rätt billigt för draget... Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så drar inte min T5 mer än min gamla 2,4i!

Om du känner att du skulle ångra ett turbolöst köp så är det dyrt att byta igen, om du väljer T5 så är det väl i värsta fall att hålla igen lite om däcken blir slitna lite väl fort eller om det börjar låta illa om drivknutar eller vad det nu kan vara som tar mer stryk och är dyrt att byta. Men du vet att du har det där lilla extra...
av waspman
Kommer nog att bli en T5. Har varit och kickat på en fullservad T5 av årsmodell 04. Snart rullat 9000mil.
Men vågar man köpa en 04? Den är tillverkad 2004-04.
Hade siktet intsällt på minst årsmodell 05 men denna var riktigt fin.
av Doby
Jag har inte haft några problem med min -04 som är värda att inte köpa en -04 för. Vindrutetorkare och läckage genom spolarmunstycket bak. Verkar vara betydligt mer mjukvarufel på de nyare bilarna....
av Jyrgman
Jag måste demenentera mitt tidigare inlägg ang. bränsleförbrukningen för min 2,4i. Då jag tidigare endast gått efter vad färddatorn visat så kan jag efter lite egna uträkningar komma fram till att medelförbrukningen för mina första 822mil är 0.96l/mil(10,91kr/mil), vilket jag tycker är helt ok.
av CS
Jag antar att du inte provkört 2.0D, för då hade du inte valt mellan någon av de här två modellerna längre ...
av waspman
Japp, nu har jag fått låna hem volvon jag är intresserad av. En V50 T5-04. Har inte hittat något negativt ännu förutom att fönsterhissarna vänster fram o höger bak nästan skiter ner sig när de ska ha upp rutan. En annan sak jag hörde idag var ett knastrande ljud från instrumentpaneln...undrar vad det kan vara...
Annars känns den väldigt bra att köra.
Verkar inte dra överdrivet mycket bensin heller vid normal körning.
av waspman
Imorgon kommer det att bli en liten bilaffär, är nöjd med bilen.
Så nu är jag snart en ägare av en V50 T5 -04 8)
av waspman
Jaha, då har man haft volvon i några veckor och är ännu riktigt nöjd med den. Det jag retar mig lite på är färddatorn, den visar för lite (runt 4,5%). Visserligen har jag nu dubbdäcken på. Färddatorn på min förra volvo, v40 2,0T 01, visade bara 0,5% fel. En bagatell i det hela men ändå. Har inte hittat något annat att klaga på, ännu. Enda nackdelen är förstås att högerfoten ibland blir tung som bly :shock:
av Shaapa
Lika stor felvisning på min bränseförbrukning i färddatorn om det är till någon tröst. T5 -04

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]