Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Vid senaste besiktningen så gjordes kontrollen av avgasvärden genom att man varvade upp motorn till 3000 r/min. Tidigare så utfördes denna kontroll via ett instrument som kopplades in.Är detta nya direktiv från EU ? Bilen är en Volvo Xc60 diesel.
av UnleashFusion
Jag hade besiktning idag men jag märkte ingen större skillnad?, Besiktningsmannen denna gång var väldigt noggrant att kolla under bilen än förra året. Provade staget/styrled etc. Besiktningen tog minst 30min, vanligtvis brukar det ta cirka 15-20min
av UnleashFusion
volvoc70cab skrev: mån 03 aug 2020, 14:46 Kan det bero på att de har mer tid nu under Covid-19 tiden ????
Skulle säga att det beror på hur noggrann besiktningsmannen är, besikta min och fasters bil samtidigt, hennes var klar efter ~15min och under tiden var min på broms-testet fram vid den tidpunkten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det har alltid varit så. Emissionskontroll sker via OBDII kontakten på nya bilar. Men man kan komplettera med manuell mätning via instument om man vill, tex om OBDII inte funkar, om man misstänker bilen har manipulerad mjukvara eller bara slumpmässigt.

Antalet manipulerade bilar har ökat explotionsartat så vi kan vänta oss allt fler manuella mätningar i framtiden.

Det är väldigt vanligt att folk laddar in crackad mjukvara i bilen som rapporterar fina värden i OBDII kontakten men samidigt spyr ut skitiga avgaser,
av Lövet
volvoc70cab skrev:Vid senaste besiktningen så gjordes kontrollen av avgasvärden genom att man varvade upp motorn till 3000 r/min. Tidigare så utfördes denna kontroll via ett instrument som kopplades in.Är detta nya direktiv från EU ? Bilen är en Volvo Xc60 diesel.
Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
av MickeM
Lövet skrev: Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.

Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
Användarvisningsbild
av frasse4
En automat frikopplar inte motorn från växellådan som en manuell bil. Så även med växel i P eller N kan det ligga lite friktion mellan kopplingsskivorna och bromsbanden. Exempelvis ZF22 som satt i många Volvo, BMW och Range Rover på - 80 och - 90-talet tålde inte detta och blev förstörda när man gjorde avgastester. Många tillverkare, ex Merca, har ju fortfarande en varvtalsspärr på N och P runt 3000 rpm. Finns säkert automater som klarar detta, men varför chansa
av Lövet
MickeM skrev:
Lövet skrev: Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.

Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]