Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
MangeD skrev: lör 25 jul 2020, 08:38 Min räckvidd på bensin ändras inget om jag bara kör i ”Pure” eller ”Hybrid” med enbart el, hur än mitt körmönster ändras. .

Ujj det lät inte bra. Så om jag hänger på en stor husvagn så det går trögt och förbrukningen dubbleras kommer inte kvarvarande körsträcka på bensin räknas om i displayen förrens man går ut Pure läget?

Låter som något man missat när man skapade algoritmen
Användarvisningsbild
av andreas 80
Inte förrän du kör på bensin. Vilket läge pure/hybrid du väljer spelar ingen roll.

Men elen tar slut så snabbt med släp kopplat, alternativt du gasar lite extra för att komma iväg så bensinmotorn går igång.
Då får du rätt räckvidd för bränslet ändå.
Eller ska du en längre sträcka och absolut måste veta den beräknade räckvidden direkt, slå över till hold.

En plugin hybrid är en väldig kompromiss, en variant som knappt borde finnas tycker jag (kör dock en själv). Man får lära sig alla egenheter helt enkelt.
Användarvisningsbild
av sony
MangeD skrev: lör 25 jul 2020, 08:38 Hej, tror inte så många som svarar själva har kört någon Volvo hybrid.
Jag kör själv en V60T6TE och följer min förbrukning rätt mycket, så jag har lite koll på mönstret.
Min räckvidd på bensin ändras inget om jag bara kör i ”Pure” eller ”Hybrid” med enbart el, hur än mitt körmönster ändras. Så fort det däremot går lite på bensin så blir det som många ovan svarat, beräkningen görs med hänsyn till hur du precis kört.
Däremot går ju tillsatsvärme på bensin, så har du den i automat är det troligt att den kan ha startat, vilket minskat mängden bränsle och därmed beräknad återstående sträcka utan att du ”kört” bilen med bensin.

Tack
av MangeD
Precis som Andreas 80 säger så ändras räckvidden på bensin så fort du kör på bensin , oavsett valt körläge.
Jag drar själv husvagn och då körs naturligt rätt mycket på bensin med en högre förbrukning, vilket ger en kortare återstående sträcka. När jag sen kör utan husvagn igen enbart på el ändras inte återstående sträcka för bensin. Men som sagt så fort man kör lite på bensin justeras räckvidden igen, och i exemplet ovan kommer den då öka om jag inte har husvagnen med längre.

Det känns för mig som ett helt logiskt sätt att visa.
Användarvisningsbild
av sony
Idag startade jag i pure läge med batteri som visade 22km ,trmoeraturen var 17c ute men bilen gick enbart på nensin. Efter ca 2 min gick bilen på enbart el.

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]