Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej när bilen är i pure läge ska bilen dra bränslen då? Jag har kört i pure läge i några dagar men bränsle indikator tickar ner,ska det vara så?
Jag är ny inom detta med hybrider och hoppas någon kan förklara för mig detta.
Ni ser på bilden 45km på el och 370 på bränsle senare efter att jag har kört i pure läge visar indikator 33 km på el och 360 km på bränsle
20200724_082746.jpg
20200724_082746.jpg (233.75 KiB) Visad 1990 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där är ju bara siffror som bilen gissar sig fram till beroende på hur du har kört fram tills nu.

Har du kört hårt ett tag så tror bilen att du kommer fortsätta så och justerar ned.

Kör du lugnt så tror den att du kommer fortsätta så och kan justera upp.

Du kan ju inte tro att det stämmer på km när bilen ju så klart abolut inte kan veta hur du tänker köra i framtiden utsn allt du ser är ju bara spådommar om framtiden.
Användarvisningsbild
av sony
Ok men varför ska bilen gissa nåt om jag kör på el?
Användarvisningsbild
av Currymannen
sony skrev:Ok men varför ska bilen gissa nåt om jag kör på el?
De är ju bara något som den säger den visar ju både el och bränsle. Nu visar den att du kan åka 33km på el

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sony skrev: fre 24 jul 2020, 11:34 Ok men varför ska bilen gissa nåt om jag kör på el?
Menar du att det vore bättre om det stod "??? Antal mil kvar på bensin = okänt" i displayen när du kör i Pure läget?

Istället för att du kan köra ca 37 mil på den mängd bensin som är kvar i tanken. Du vill alltså inte se den informationen i displayen?

Jag fattar inte vad du är ute efter ??? Bilen säger ju att du kan köra ca 4 mil på batteri och när de är slut kan du köra ca 37 på den bensin du har i tanken. Vad är ditt problem?
av Primus
Jag som kört plugg in hybrid i 6 år tänker så här. Det som visas är beräkningar. Hur det går till och vad det betyder får man lära sig bilmodell för bilmodell.
Användarvisningsbild
av sony
VolvoB20 skrev: fre 24 jul 2020, 20:06
sony skrev: fre 24 jul 2020, 11:34 Ok men varför ska bilen gissa nåt om jag kör på el?
Menar du att det vore bättre om det stod "??? Antal mil kvar på bensin = okänt" i displayen när du kör i Pure läget?

Istället för att du kan köra ca 37 mil på den mängd bensin som är kvar i tanken. Du vill alltså inte se den informationen i displayen?

Jag fattar inte vad du är ute efter ??? Bilen säger ju att du kan köra ca 4 mil på batteri och när de är slut kan du köra ca 37 på den bensin du har i tanken. Vad är ditt problem?
37 mil som är kvar på bränsle gick ner till 36 mil ...()se bilder jag länkade)trots att jag körde i pure läge. Min fråga var varför senktes antal mil på bränsle om jag körde i pure läge.
av Primus
En orsak kan vara att bilen räknar på hur du körde. Kör du på samma sätt med bensin så räknar den ner sträckan något.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sony skrev: fre 24 jul 2020, 22:23
VolvoB20 skrev: fre 24 jul 2020, 20:06

37 mil som är kvar på bränsle gick ner till 36 mil ...()se bilder jag länkade)trots att jag körde i pure läge. Min fråga var varför senktes antal mil på bränsle om jag körde i pure läge.

Läste du inte mitt svar ? ??? Bilen kan ju inte veta exakt hur långt bränslet räcker utan får gissa beroende på hur du har kört fram tills nu. Har du kört lite fortare sista milen så tror bilen att du kommer fortsätta så och sträckan det räcker blir mindre. Kör du snålare blir den längre.

Hade du kopplat på ett släp hade sträckan kortats rejält, kanske 10 mil......
av MangeD
Hej, tror inte så många som svarar själva har kört någon Volvo hybrid.
Jag kör själv en V60T6TE och följer min förbrukning rätt mycket, så jag har lite koll på mönstret.
Min räckvidd på bensin ändras inget om jag bara kör i ”Pure” eller ”Hybrid” med enbart el, hur än mitt körmönster ändras. Så fort det däremot går lite på bensin så blir det som många ovan svarat, beräkningen görs med hänsyn till hur du precis kört.
Däremot går ju tillsatsvärme på bensin, så har du den i automat är det troligt att den kan ha startat, vilket minskat mängden bränsle och därmed beräknad återstående sträcka utan att du ”kört” bilen med bensin.
Den stora annons-tråden

https://www.facebook.com/share/1ERJAw2sDs/?mibexti[…]

Tog på mig att undersöka grannens S60 f[…]

..Vad som förbryllar är att när j[…]

Om bränsletrycket verkligen är svajigt s[…]