Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
Hej! Jag har precis upptäckt att min mobil/gps/padda-laddare behöver mer plats på höjden. I klartext är det så att när jag stoppar min laddare i det främre 12V uttaget i den första förvarningsfacket (det som stängs med ett jalousi och har burkhållare) så denna laddare är för hög och kan inte stänga jalousien med laddaren på plats. Än mindre kan jag ha en ansluten sladd. Varje gång jag vill hålla nyfikna blickar borta så måste jag plocka bort laddaren från uttaget.
Frågan är alltså om någon kan tipsa mig om var kan jag hitta en tillräckligt stark laddare (som man kan ha permanent i uttaget med luckan stängd) och som har den vanliga usb-uttget åt sidan så att jag kan ha min mobil/gps/padda-laddarkabel också vara ansluten MED luckan stängd. Jättegärna med dubbla USB-uttag! Om det går att hitta någonstans. Ni som evt tänker på att jag har jo ett USB uttag i den bakre facket tänker rätt, men: dels har jag en USB-sticka där med min musik i, dels är denna USB-uttag är helt enkelt för svag för att ladda och strömförsörja mina ovannämnda "grejer".
Det går säkerligen att montera en cigguttag till horisontellt i någon av facken, men jag vill gärna undvika det.
Stort tack igen! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har inte hittat nån som passar bra i det främre tyvärr, men det går ju fint att använda det som sitter bakom armstödet. Visserligen beroende på hur många man brukar vara i bilen.
av Rådlös
V7003: Du är inte den förste som upptäcker att eluttaget inte sitter tillräckligt djupt.
Det finns äldre trådar om detta, men jag tror inte någon har hittat en lösning på det. Inte vad jag minns i alla fall.
Möjligen skulle du kunna göra en "tjuvkoppling" på undersidan av cigarettändaruttaget, men då måste du ha en "ful" låda någon annan stans. Och dessutom kunna göra den osynlig för dom som inte vet skillnad då "ditt och mitt".
Och sladdlös laddning förekommer, (IKEA bl.a) men jag vet inte om det finns för 12 volt DC och telefonen måste ha den funktionen också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Steffe3 skrev:... men det går ju fint att använda det som sitter bakom armstödet.
Så gör jag. En laddplugg istoppad där, och så sladden runt hörnet, in där det är tänkt sladdar ska gå in under luckan över det stora facket. Så får telefonen ligga därinne istället.
Jag laddade med det inre USB-uttaget tidigare, via en USB-hub, eftersom jag också har nåt mer anslutet där, men det är bara underhållsladdning. Man får köra land och rike runt för att ladda upp telefonen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det skulle naturligtvis gå att göra ett dolt uttag i förvaringslådan i mitten också, om man vill. Jag vill ju stoppa ner telefonen där när jag kör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har en sådan här i min V60: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ag-008451/
Själva grenuttaget ligger bakom mittkonsolen, men jag vet inte exakt hur det ser ut på den modell som tråden berör...

Beklagar dammet/skräpet. Bilden togs idag när bilen städades :-)
Ciggkontakt1.jpg
Ciggkontakt1.jpg (220.86 KiB) Visad 1689 gånger
Ciggkontakt2.jpg
Ciggkontakt2.jpg (173.93 KiB) Visad 1689 gånger
Ciggkontakt3.jpg
Ciggkontakt3.jpg (279.15 KiB) Visad 1689 gånger
av dannesk
Var har du mobilen/paddan när den laddas och vad har du för värdesaker i facket så du måste stänga det för de nyfikna blickarna? Har du hållare för dom vid t.ex. ventilationsuttagen på panelen skulle jag koplat in separat 12v uttag innanför konsollen och dragit upp sladd/sladdar dit som man kan göra rätt osynligt, så hade jag det på min tidigare bil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jag har ett Volvo originaluttag för bagageutrymmet monterat i plastpanelen på sidan av mittkonsollen. Elkablaget till cigguttaget går där bakom, var bara att koppla in på det och borra ett hål i plastpanelen.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]