Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martinlof
#1392149
lennarte skrev: tor 23 jul 2020, 06:03 En B234F motor (fanns i 740 - 88 - - 91) passar rakt i, elsystem och växellåda också. Lätt trimmad ger den c:a 250 hk, utan turbo. Sedan fanns även B204FT {med turbo) c:a 200 hk otrimmad (fanns även i 940/960) Såldes dock inte i Sverige. Detta turbo aggregat passar "rakt på" B234F motorn, och ger då lätt 300 hk. Detta är kanske en enklare lösning om du inte har så stor erfarenhet av ombyggnad av bilar
Tack för info, får kolla lite mer på det. Men har hört att det är dyrare att sug trimma och att turbokonvertera inte är det lättaste men det kanske skulle bli billigare då om man "bara" behöver motorn istället för allt man behöver för att sätta i en t5a
av Martinlof
#1392155
Lucif3r skrev: tor 23 jul 2020, 12:40 Turbokonvertering av en ikke-turbo motor får du inte göra dock.
Jaha ok, går det inte igenom besiktningen då eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1392175
Precis, du kommer få nedslag med krav på antingen återställning eller regbeskiktning.................... Problemet är bara att du inte får regga med en ombyggd motor utan avgascertifiering, något som i praktiken är omöjligt att få.
av Martinlof
#1392205
Lucif3r skrev: tor 23 jul 2020, 15:06 Precis, du kommer få nedslag med krav på antingen återställning eller regbeskiktning.................... Problemet är bara att du inte får regga med en ombyggd motor utan avgascertifiering, något som i praktiken är omöjligt att få.
Okej då vet jag 👍🏻

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!