Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du är orolig för värdeminskningen -- har du funderat på privatleasing?

Det torde bli något dyrare, men å andra sidan säkrare än att köpa bilen privat.

Bil är något jag köper när jag har råd och vill ha (skulle vilja säga behöver här, men i realiteten har det varit rätt mycket liv kvar i den bil jag bytt bort...) en ny bil. Om det efter en viss tid visar sig att bilen tappat mer i värde än vad jag tänkt mig så behåller jag den ett tag till. Då går snittkostnaden nästan alltid ned. Jag tittar på förväntad månadskostnad, men jag är medveten om att värdeminskningen bara är en gissning. Jag brukar räkna med en halvering av värdet på 3 år. Oftast slipper jag bli besviken då.

Det kommer alltid att komma något bättre i framtiden, och ska du vänta på det så kan du aldrig köpa någonting nytt. Ställ dig frågan om du här och nu vill ha/behöver en ny bil. Om svaret är ja, så får du titta på vad som finns tillgängligt nu. V60CC T5 är ingen dålig bil.

Det finns en hyfsat stor chans att jag byter bil nästa vår -- när sista barnet tagit körkort vill jag nog inte ha kvar den manuella V40:n. Kandidaterna är en elbil eller en plugg-in hybrid. XC40 P8 eller V60 T8 är hetaste alternativen -- men det kan bli något annat baserat på vad som finns tillgängligt och prisläget när jag beställer ny bil.
av valln
Om det är någon som undrar hur det gick.
Det blev att jag köpte en ny lagerbil, Volvo v60cc T5 awd.

Ekonomiskt blev det ett dåligt beslut, men krocksäkerheten är lika mycket bättre som milkostnaden ökade från S80:in. Jag får en 20 år nyare bil!

Nu gäller det bara att lyckas sälja S80 2.5T 2004.
Är nöjd med min V60 CC D4. Valde Diesel av den anledningen att jag kan tanka HVO. Plus att jag gillar Volvos Vea dieslar.
När det gäller värdeminskning går det i princip ALDRIG att räkna på då det behöver finnas ett gäng parametrar med i bilden. Kan ju va börskrasch eller vad som när bilen är tre eller så är det all time high för begagnat. Lotteri kallas det har jag hört. ;-)
av valln
Jag har en fråga kring Volvo-on-call-appen.
När jag köpte bilen användes pin-koden som jag fick via sms för att gifta in appen. Nu fungerar inte pin-koden, det står felkod.
Dagen efter jag hämtade bilen fick jag e-post där det står att jag skulle aktivera tjänsten.
Kan det ha blivit fel på mitt konto efter e-posten?

Går det att trycka på Volvo on call-knapen och prata med någon??
av valln
Jag pratade med teknisk support och det är mobilens pin-kod till skärmlåset som ska användas till att öppna bilen med appen.
Synd att inte personen som svarade när jag tryckte på knappen i bilen så det...
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]