Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vid inbromsning i hastigheter runt 110 km/h upplever jag att ratten skakar/slänger höger och vänster, inte så pass illa att man tror att man ska åka av vägen, men helt klart märkbart. I hastigheter under 100 km/h märks det dock egentligen inte av alls.
Antagligen har problemet funnits länge, men då jag normalt sett enbart kör till och från jobbet på en landsväg begränsad till 80 km/h har jag helt enkelt inte märkt av det.

Inga övriga konstigheter vid kraftigare svängar eller dylikt, utan det är just vid inbromsning i högre hastigheter som det börjar jävlas, ej heller någon större skillnad i skakningarna mellan att trycka löst eller hårt på pedalen.

Vad kan detta bero på? Har själv läst att liknande symptom dyker upp om framaxelns bromsskivor blir skeva, i dessa fall verkar dock hastigheten spela mindre roll, så vill dubbelkolla här innan jag slänger på ett par sprillans skivor, nuvarande skivor ser fortfarande mycket blanka och fina ut.
Rijon94 skrev: lör 18 jul 2020, 15:32 .. nuvarande skivor ser fortfarande mycket blanka och fina ut.
Är du säker på att de är lika snygga på insidan? :-D Händer att det blir rostfläckar inifrån navet som kryper utåt..
Och det är inte något skumt med däcken? Provat skifta fram / bakhjul?
Får börja med att tacka för dom snabba svaren!
S6024t skrev:Byt dom främre skivor o klossar så blir det bra..
Justja, glömde att nämna det, bromsbeläggen fram bytte jag i samband med att jag slängde på sommardäcken i våras, så dom tordes vara OK
Erik Å skrev:
Rijon94 skrev: lör 18 jul 2020, 15:32 .. nuvarande skivor ser fortfarande mycket blanka och fina ut.
Är du säker på att de är lika snygga på insidan? :-D Händer att det blir rostfläckar inifrån navet som kryper utåt..
Och det är inte något skumt med däcken? Provat skifta fram / bakhjul?
Det är ju jäkligt sant, skicket på insidan kan jag säga varken bu eller bä om.
Gällande däcken så japp, testade att slänga om dom igår, dock utan resultat.
kvillebäck skrev:Kanske börjar få dåliga länkarmsbussningar? Brukar i så fall vara den bakre på länkarmen fram.
Hmmm, kanske inte är så förvånande men förutom olje + filter, däck och beläggsbyte har jag noll koll på (faktiskt) mekande. Är det möjligt för någon som mig med tummen nånstans i pannan att kontrollera skicket på länkarmarna på egen hand, eller är det verkstad som gäller?
Enklaste men inte lätt. Någon kör mycket sakta framåt och slår till bromsen. Kolla om länkarmen rör sig mycket i bussningen eller om gummit är skadat.
Så här ser bussningen ut. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/la ... diga-.html
Det är den bakre på länkarmen

Är bussningarna dåliga så skadas bromsskivorna och får bytas.
Ber om ursäkt för det extremt sena svaret (samt bumpen), men tänkte att det ändå kan vara bra att svara om någon exempelvis söker ett svar på frågan och hittar tråden via valfri sökmotor.
Monterade nya bromsskivor fram ca. en vecka efter att tråden skapades, inte haft en enda tendens till skakningar sedan dess.

Tackar än en gång för alla svar
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]