Fisketorp skrev:Lilja skrev:oktan skrev:
tror du blandade ihop inläggen där lite. det var jag som skrev om lastbilarna på mitt jobb. och dessa två volvo lastbilar av årsmodell 04 har INTE luftstyrd växling! det låter säkert överdrivet ang att man trots dubbelhandsfattning och all kraft inte kunde få skiten att växla. men det är faktiskt sant. efter att dom böt ut den svindyra miljövänliga helsyntetiska skitoljan försvann problemet direkt på bägge lastbilarna. så nog spelar oljan in på hur en växellåda beter sig. det var det jag ville ha sagt.
nu behöver det ju inte vara oljan som är problemet i trådskaparens fall, men nog kan den påverka alltid.
Men alltså grejen är den att dreven i lådan ligger inte i oljan hela tiden, utan när mellanaxeln roterar vispar den upp oljan över huvudaxeln. När man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan helt stilla och du kan ändå få i växel?
Är det FL6or med vanliga 5 växlade manuella ni har då eller?
Hört någon säga(privatperson tror jag) att om man häller i en viss sorts olja och det finns rester kvar av den gammla, kan det bildas "kakor"?(ej 100 på vad han kallade det)
finns det en möjlighet att det kan bli så? isåfall kanske detta som skett=)
Yes Redline var det killen hälde i, Riktigt dyr 800kr tror jag oljan kostade=(
men klart värd varennda krona=P
För det första så måste en olja avsedd för lådan vara av rätt viskositet för att lådan ska stanna i drivningen när du växlar (synkringarna stannar ju dreven för att föra över. Men om viskositeten är för hög klarar inte ringarna att hålla dreven stilla vid växlingen). Lådan går då att växla med våld och skrapningar som följd, problemet uppstår även om oljan är för smörjande. Synkringarna får då ingen friktion alls mot konan som gör att som ska stanna. Växellådsoljor för manuella lådor är en precis vetenskap. Rätt olja gör att lådan jobbar mycket lättare och slits mindre vid just synkringar och annat. Om man blandar två olika oljor KAN det uppstå problem då dom kan klumpa sej. MEN det är MYCKET MYCKET sällsynt eftersom dom flesta oljor är *kompatibla* dom ställer alltså inte till nån skada och klumpar sej INTE.
Redline är en ypperlig olja som fungerar i många strulande lådor.
Oljan är inte billig den kostar ungefär 200kr/liter ut till kund i en affär, i en 850 får du i max 2,1 liter så det är trist att se att man fått betala 800spänn för den. Ytterligar en olja är suverän och det är GMs olja syncromesh som också brukar hjälpa i strulande lådor..