Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
#139073
Måste faktiskt tillägga att jag har samma problem på min XC även fast det är en N. Det är väldigt svårt att växla mjukt den vill gärna rycka till. Speciellt när man varvar lite på 1an och 2an. Sen har jag kommit på att om du varvar och sen trycker ner kopplingen rycker bilen till när man trycker ner den precis som den bromsar, men släpper man gasen innan man trycker ner kopplingen kan man gasa mjukt. Tycker det är extremt irriterande men har börjat lära mig köra mjukt.
Användarvisningsbild
av oktan
#139075
Lilja skrev:
Fisketorp skrev:Tjena!

Är ingen mekaniker och äger inget oljeraffenaderi så vill ej motsäga dig där.

MEN ägde tidigare en Galant 98a som var så förbannat trögväxlad vid kyligt väder och neråt minusgrader framtill att motorn/växelåda blivit varm då gick den som en dröm.

pga rekomendation av verkstan bytte dem olja till någon "bra" DYR sak för "trillskande" -lådor.
efter det gick den bra mycket lättare dok inte perfekt vid kyligt väder men bra mycket bättre somsagt.

sedan låter det lite illa att en olja skulle få en växelåda att bli så trög men man vet ju aldrig.=)

mvh//Martin
Men det kan vara för att olja blir mer trögflytande när den är kall, riktigt kall. Men du beskriver att du verkligen inte kunde få i växlarna ens med våld och det kan oljan inte åstadkomma. Speciellt inte på en lastbil som har luftmanövrerade växelägen.

tror du blandade ihop inläggen där lite. det var jag som skrev om lastbilarna på mitt jobb. och dessa två volvo lastbilar av årsmodell 04 har INTE luftstyrd växling! det låter säkert överdrivet ang att man trots dubbelhandsfattning och all kraft inte kunde få skiten att växla. men det är faktiskt sant. efter att dom böt ut den svindyra miljövänliga helsyntetiska skitoljan försvann problemet direkt på bägge lastbilarna. så nog spelar oljan in på hur en växellåda beter sig. det var det jag ville ha sagt.

nu behöver det ju inte vara oljan som är problemet i trådskaparens fall, men nog kan den påverka alltid.
Användarvisningsbild
av Lilja
#139080
oktan skrev:
Lilja skrev:
Fisketorp skrev:Tjena!

Är ingen mekaniker och äger inget oljeraffenaderi så vill ej motsäga dig där.

MEN ägde tidigare en Galant 98a som var så förbannat trögväxlad vid kyligt väder och neråt minusgrader framtill att motorn/växelåda blivit varm då gick den som en dröm.

pga rekomendation av verkstan bytte dem olja till någon "bra" DYR sak för "trillskande" -lådor.
efter det gick den bra mycket lättare dok inte perfekt vid kyligt väder men bra mycket bättre somsagt.

sedan låter det lite illa att en olja skulle få en växelåda att bli så trög men man vet ju aldrig.=)

mvh//Martin
Men det kan vara för att olja blir mer trögflytande när den är kall, riktigt kall. Men du beskriver att du verkligen inte kunde få i växlarna ens med våld och det kan oljan inte åstadkomma. Speciellt inte på en lastbil som har luftmanövrerade växelägen.

tror du blandade ihop inläggen där lite. det var jag som skrev om lastbilarna på mitt jobb. och dessa två volvo lastbilar av årsmodell 04 har INTE luftstyrd växling! det låter säkert överdrivet ang att man trots dubbelhandsfattning och all kraft inte kunde få skiten att växla. men det är faktiskt sant. efter att dom böt ut den svindyra miljövänliga helsyntetiska skitoljan försvann problemet direkt på bägge lastbilarna. så nog spelar oljan in på hur en växellåda beter sig. det var det jag ville ha sagt.

nu behöver det ju inte vara oljan som är problemet i trådskaparens fall, men nog kan den påverka alltid.
Men alltså grejen är den att dreven i lådan ligger inte i oljan hela tiden, utan när mellanaxeln roterar vispar den upp oljan över huvudaxeln. När man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan helt stilla och du kan ändå få i växel?

Är det FL6or med vanliga 5 växlade manuella ni har då eller?
Användarvisningsbild
av 850GLT-lp1965
#139115
Lilja skrev:Måste faktiskt tillägga att jag har samma problem på min XC även fast det är en N. Det är väldigt svårt att växla mjukt den vill gärna rycka till. Speciellt när man varvar lite på 1an och 2an. Sen har jag kommit på att om du varvar och sen trycker ner kopplingen rycker bilen till när man trycker ner den precis som den bromsar, men släpper man gasen innan man trycker ner kopplingen kan man gasa mjukt. Tycker det är extremt irriterande men har börjat lära mig köra mjukt.
Joo...samma...har lärt mig att köra mjukt, känner åxå att man inte vill låta nån annan köra iaf..hehe :D
av Fisketorp
#139136
Lilja skrev:
oktan skrev:
Lilja skrev: Men det kan vara för att olja blir mer trögflytande när den är kall, riktigt kall. Men du beskriver att du verkligen inte kunde få i växlarna ens med våld och det kan oljan inte åstadkomma. Speciellt inte på en lastbil som har luftmanövrerade växelägen.

tror du blandade ihop inläggen där lite. det var jag som skrev om lastbilarna på mitt jobb. och dessa två volvo lastbilar av årsmodell 04 har INTE luftstyrd växling! det låter säkert överdrivet ang att man trots dubbelhandsfattning och all kraft inte kunde få skiten att växla. men det är faktiskt sant. efter att dom böt ut den svindyra miljövänliga helsyntetiska skitoljan försvann problemet direkt på bägge lastbilarna. så nog spelar oljan in på hur en växellåda beter sig. det var det jag ville ha sagt.

nu behöver det ju inte vara oljan som är problemet i trådskaparens fall, men nog kan den påverka alltid.
Men alltså grejen är den att dreven i lådan ligger inte i oljan hela tiden, utan när mellanaxeln roterar vispar den upp oljan över huvudaxeln. När man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan helt stilla och du kan ändå få i växel?

Är det FL6or med vanliga 5 växlade manuella ni har då eller?
Hört någon säga(privatperson tror jag) att om man häller i en viss sorts olja och det finns rester kvar av den gammla, kan det bildas "kakor"?(ej 100 på vad han kallade det)
finns det en möjlighet att det kan bli så? isåfall kanske detta som skett=)

Yes Redline var det killen hälde i, Riktigt dyr 800kr tror jag oljan kostade=(
men klart värd varennda krona=P
av *pettson*
#139186
Fisketorp skrev:
Lilja skrev:
oktan skrev:
tror du blandade ihop inläggen där lite. det var jag som skrev om lastbilarna på mitt jobb. och dessa två volvo lastbilar av årsmodell 04 har INTE luftstyrd växling! det låter säkert överdrivet ang att man trots dubbelhandsfattning och all kraft inte kunde få skiten att växla. men det är faktiskt sant. efter att dom böt ut den svindyra miljövänliga helsyntetiska skitoljan försvann problemet direkt på bägge lastbilarna. så nog spelar oljan in på hur en växellåda beter sig. det var det jag ville ha sagt.

nu behöver det ju inte vara oljan som är problemet i trådskaparens fall, men nog kan den påverka alltid.
Men alltså grejen är den att dreven i lådan ligger inte i oljan hela tiden, utan när mellanaxeln roterar vispar den upp oljan över huvudaxeln. När man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan helt stilla och du kan ändå få i växel?

Är det FL6or med vanliga 5 växlade manuella ni har då eller?
Hört någon säga(privatperson tror jag) att om man häller i en viss sorts olja och det finns rester kvar av den gammla, kan det bildas "kakor"?(ej 100 på vad han kallade det)
finns det en möjlighet att det kan bli så? isåfall kanske detta som skett=)

Yes Redline var det killen hälde i, Riktigt dyr 800kr tror jag oljan kostade=(
men klart värd varennda krona=P
För det första så måste en olja avsedd för lådan vara av rätt viskositet för att lådan ska stanna i drivningen när du växlar (synkringarna stannar ju dreven för att föra över. Men om viskositeten är för hög klarar inte ringarna att hålla dreven stilla vid växlingen). Lådan går då att växla med våld och skrapningar som följd, problemet uppstår även om oljan är för smörjande. Synkringarna får då ingen friktion alls mot konan som gör att som ska stanna. Växellådsoljor för manuella lådor är en precis vetenskap. Rätt olja gör att lådan jobbar mycket lättare och slits mindre vid just synkringar och annat. Om man blandar två olika oljor KAN det uppstå problem då dom kan klumpa sej. MEN det är MYCKET MYCKET sällsynt eftersom dom flesta oljor är *kompatibla* dom ställer alltså inte till nån skada och klumpar sej INTE.

Redline är en ypperlig olja som fungerar i många strulande lådor.
Oljan är inte billig den kostar ungefär 200kr/liter ut till kund i en affär, i en 850 får du i max 2,1 liter så det är trist att se att man fått betala 800spänn för den. Ytterligar en olja är suverän och det är GMs olja syncromesh som också brukar hjälpa i strulande lådor..
av Fisketorp
#139399
kontrolerade kvittot nu.

325kr +moms kostade Oljan(145+moms/L) +arbete 455kr +moms för att byta den.

Var jag som mindes summorna fel. Tänkte jag hade blivit "blåst" när du nämnde priset till kund i affär, så mitt misstag=/

förlåt verkstan=)

//Martin
Användarvisningsbild
av 850GLT-lp1965
#139413
Fisketorp skrev:kontrolerade kvittot nu.

325kr +moms kostade Oljan(145+moms/L) +arbete 455kr +moms för att byta den.

Var jag som mindes summorna fel. Tänkte jag hade blivit "blåst" när du nämnde priset till kund i affär, så mitt misstag=/

förlåt verkstan=)
Var det på Volvo? :shock:

//Martin
av Fisketorp
#139495
850GLT-lp1965 skrev:
Fisketorp skrev:kontrolerade kvittot nu.

325kr +moms kostade Oljan(145+moms/L) +arbete 455kr +moms för att byta den.

Var jag som mindes summorna fel. Tänkte jag hade blivit "blåst" när du nämnde priset till kund i affär, så mitt misstag=/

förlåt verkstan=)
Var det på Volvo? :shock:

//Martin
Nej! det var till min föredetta bil en Galant så det var Mitsubishi verkstad.

//Martin
Användarvisningsbild
av Lilja
#139538
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:
Lilja skrev: Men alltså grejen är den att dreven i lådan ligger inte i oljan hela tiden, utan när mellanaxeln roterar vispar den upp oljan över huvudaxeln. När man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan helt stilla och du kan ändå få i växel?

Är det FL6or med vanliga 5 växlade manuella ni har då eller?
Hört någon säga(privatperson tror jag) att om man häller i en viss sorts olja och det finns rester kvar av den gammla, kan det bildas "kakor"?(ej 100 på vad han kallade det)
finns det en möjlighet att det kan bli så? isåfall kanske detta som skett=)

Yes Redline var det killen hälde i, Riktigt dyr 800kr tror jag oljan kostade=(
men klart värd varennda krona=P
För det första så måste en olja avsedd för lådan vara av rätt viskositet för att lådan ska stanna i drivningen när du växlar (synkringarna stannar ju dreven för att föra över. Men om viskositeten är för hög klarar inte ringarna att hålla dreven stilla vid växlingen). Lådan går då att växla med våld och skrapningar som följd, problemet uppstår även om oljan är för smörjande. Synkringarna får då ingen friktion alls mot konan som gör att som ska stanna. Växellådsoljor för manuella lådor är en precis vetenskap. Rätt olja gör att lådan jobbar mycket lättare och slits mindre vid just synkringar och annat. Om man blandar två olika oljor KAN det uppstå problem då dom kan klumpa sej. MEN det är MYCKET MYCKET sällsynt eftersom dom flesta oljor är *kompatibla* dom ställer alltså inte till nån skada och klumpar sej INTE.

Redline är en ypperlig olja som fungerar i många strulande lådor.
Oljan är inte billig den kostar ungefär 200kr/liter ut till kund i en affär, i en 850 får du i max 2,1 liter så det är trist att se att man fått betala 800spänn för den. Ytterligar en olja är suverän och det är GMs olja syncromesh som också brukar hjälpa i strulande lådor..
Men som jag sa, när man står stilla med kopplingen nertryckt står växellådan stilla, synkringarna roterar inte och behöver alltså inte "hållas kvar". Varför skulle det då vara så omöjligt trögt att få i växlarna på oktans bilar? Det kan inte ha med oljan att göra?

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]