- mån 08 okt 2007, 21:05
Om du läst detta forum så är Du nog ganska införstådd om min uppfattning om de automatlådor som jag kommit kontakt med när jag kört S80N, V70II och XC70 II D5. Jag kommer därför inte utveckla detta vidare i denna forumtråd.
Ett förslag är att studera vilka betyg som denna automatlåda fått i test av olika motortidningar. Jag har inte hittat något test där man öst något beröm över denna automatlåda. Även en tidning som Teknikens Värld, som har varit positiv till V 70 II och XC 70 II, beskriver automatlådan i XC 70 II D5 som ”väl ryckig”.
Flera inlägg har pekat på att automatlådan ger högre bränsleförbrukning än en manuell. Det är bara att instämma i detta. Om köper din bil privat skall du även beakta att Du dessutom får högre skatt för en bil med automatlåda än om Du valt en bil med manuell växellåda.
Det bäst rådet jag kan ge dig är att grundligt testa en V 70 II D5 med automatlåda. Be att få låna en bil av din återförsäljare över en helg. Det är bara Du som kan avgöra vad som är rätt val för just dig.