Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Golfer
Har beställt en V70 D5 AWD Summum manuell och har funderingar på om jag ska ändra till geartronic låda i stället. Har läst en del på forumet och många har sunpunker på automat lådan. Ge mig några råd
Tack /
Senast redigerad av 1 Golfer, redigerad totalt 0 gånger.
Golfer skrev:Har beställt en V70 D5 AWD Summum manuell och har funderingar på om jag ska ändra till geartronic låda i stället. Har läst en del på forumet och många har sunpunker på automat lådan. Ge mig några råd
Tack / Patrik
Jag skulle välja en automat. Har visserligen ingen D5 utan en 3,2 AWD och min automat växlar mycket bra. Jag känner inte igen mig i de klagomål som framkommit här i forumet.
av Mats K
En ren bekvämlighets fråga.
Manuell kan du säkerligen köra snålare, acca snabbare etc.

Jag börjar trivas med min automatlåda i XC 70 II.
Har nu kört 200 mil och lådan har förändrat sig en del tycker jag.
Växlingstidpunkterna ligger mer "rätt" nu än när den var helt ny.
Vet inte om det är inbillning men jag trivs helt klart bättre med lådan nu iallafall.
Jag har egentligen bara haft bilar med manuella växellådor tidigare i kombination med diesel mmen en D5:a med automat är helt ok.

Mats.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Automaten är ju bekväm men drar ca 10%-20% mer så det är väl bara att fundera på vad du prioriterar.
av mikeS80
Om du läst detta forum så är Du nog ganska införstådd om min uppfattning om de automatlådor som jag kommit kontakt med när jag kört S80N, V70II och XC70 II D5. Jag kommer därför inte utveckla detta vidare i denna forumtråd.

Ett förslag är att studera vilka betyg som denna automatlåda fått i test av olika motortidningar. Jag har inte hittat något test där man öst något beröm över denna automatlåda. Även en tidning som Teknikens Värld, som har varit positiv till V 70 II och XC 70 II, beskriver automatlådan i XC 70 II D5 som ”väl ryckig”.

Flera inlägg har pekat på att automatlådan ger högre bränsleförbrukning än en manuell. Det är bara att instämma i detta. Om köper din bil privat skall du även beakta att Du dessutom får högre skatt för en bil med automatlåda än om Du valt en bil med manuell växellåda.

Det bäst rådet jag kan ge dig är att grundligt testa en V 70 II D5 med automatlåda. Be att få låna en bil av din återförsäljare över en helg. Det är bara Du som kan avgöra vad som är rätt val för just dig.
av lillnisse
Svårt att säga vilken låda som funkar bäst. Som sagt motortidningar har sagt att lådan är bra men inte direkt överdrivet bra heller. Lite väl aggressiv programmering är något jag hört både journalister och privatpersoner klagat på. Däremot får väl knappast volvos manuella lådor heller toppbetyg. Långt kopplingssteg och långslagig låda med inexakt och trög känsla är ju vanliga omdömen.
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag kör manuell i 2,4D och det funkar bra. Kör mycket automat i jobbet och kan konstatera att det oxå funkar men jag ångrar inte den manuella lådan ännu...
av dali
Kör du i huvudsak stadstrafik så är automat svårslaget. Långpendlar du kan en manuell vara ett bättre val, men det är inte helt självklart, moderna automatlådor (med lock up) kan vara snålare än manuella vid långkörningar.

Med tanke på den kritik som automatlådorna i nya V70/XC70 har fått så är nog en provkörning ett krav, bestäm inget förrän du testat själv. Låna hem en automatväxlad bil över helgen och kör den tills du känner om det är rätt eller fel för dig.
av Golfer
Det har jag gjort nu och efter mycket velande blev det automatlåda.Har provat både manuell och automat och tyckter att det är väldigt bekvämt med automat. Lite smolk i bägaren är att det är högre skatt på automat men det är väl små pengar i sammanhanget.. Lev v.51 enligt Volvo och hoppas dom håller det. Sparar 6000 i skatt och den hamnar på rätt sida årsskiftet
av bilgalen
Jag gillar egentligen inte automatlådor, vill själv ha kontroll på växlingen. Men när vi pratar dieselmaskiner så är det bara automat som gäller. Karaktäristiken hos en dieselmotor är ju som gjort för att ha ihop med tomatlåda. Så klart som sjutton att du ska ha automat i din D5! :)

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]