Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
Hej! Sambon har en V40-98 med 1,8I motor(japs). Jag har frågat här om svajig tomgång utan svar. Har funderat utan framgång :roll: I helgen berättade gumman att gaspedalen "sitter fast", när man trampar på pedalen så går det väldigt tungt men sedan släpper det. Släpper man upp pedalen helt kan det bli så igen..... Grunnade idag och har precis gjort rent spjällhuset! Men snälla!? Fullt med svart sot!! Ser att det kommer ifrån vevhusventilationen, tyvärr är det fullt längre in så jag skulle ju behöva rengöra hela systemet..... :???:

Nu till mina frågor:
Sitter det någon form av tomgångsreglering i spjällhuset?
Om inte, var sitter den då?
Kan jag förhindra att oljedimma följer med vevhusvent. in i insuget?
Användarvisningsbild
av Nexus
sot i spjällhuset e det på väldigt många bilar jag har skruvet med. På japanare fick man göra rent ibland för att et inte skulle kärva.
av McE
Jo, jag är på det klara med att rengöring behövs...
Men sitter det någon tomgångsreglering i spjällhuset?
Eftersom det stora problemet är tomgången som vid kall motor är för hög och sedan vid varm motor börjar pendla mellan 400-1100 varv för att sedan efter bara några sekunder svänga mer och mer tills att motorn dör....
Kanske "sotet" har satt igen fler funktioner t.ex tomgångsreglering?
Användarvisningsbild
av volvo51
Det finns en tomgångsventil på spjällhuset. Kör på 98 oktan. Kolla även slangen till styrservon.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]