Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En V70 -05

Innan AC service:
Man hör att kompressor slår till ( ganska hårt) och slår av efter kanske 5-10 sek och efter en stund slår till 5-10 sek.
AC ger kyla i ca 10 minuter och kommer sedan inte gång, utan det blåser bara varmluft.
Slår man av AC och låter den vila typ 10 minuter och sedan aktiverar så ger den kyla en liten stund och sedan upphör.

Tänkte att det kanske var dåligt med kylmedie, så jag åkte till en verkstad för en sk "ac service" för töming, påfyllning, läckage kontroll osv.

Det var 650 gram kylmedie, och dem fyllde på med nytt till 1000g, samt olja.

Efter detta ingrepp, så har jag ingen kyla alls.
Kompresson slår till och slår av direkt.
Så jag har egentligen fått ett mindre fungerande system efter detta.
Enl verkstaden så kan det vara kompressorn eller att torkfiltret blir igensatt.

JAg passade på iaf idag att byta olja på bilen och slog ett öga på kompressorn.
Tänkte att man kanske kunde göra "luffar" tricket med buntband vid magnet kopplingen, bara för att se om det gav effekt.
Men när jag provade vrida magnetkopplingen ( centumet) så gick det jätte trögt ( nej, jag vred inte på yttre, där multiremmen sitter)
Vad jag förstår så ska denna snurra typ utan motstånd.

Jag fick iaf dit 3 buntband, men det är samma resultat. Kompressor slår till och slår av direkt.

Så vad kan ha orsakat?
Detta måste ändå vara kompressorn som strular?
Nej, kompressorn går relativt trögt, men fullt vridbar med fingrarna.

Vad fick du för spel efter att ha satt bundbanden?

Så här gjorde jag, när magnetplattan inte släppte. Notera omvikta plåtbitarna.
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (111.82 KiB) Visad 1677 gånger
Jag mätte inte spelet varken före eller innan.
Kompressorn gav kyla i 10 minuter innan AC-service.
Men efter AC-service så ger det nada.

Magnetkopplingen var riktigt trög att snurra, innan jag satte dit buntbanden.
Tog en skruvmejsel för att snurra, från början trodde jag att den satt fast men den gick riktigt trögt.

Har iaf beställt ny kompressor och torkfilter.
Så det blir att tömma systemet hos någon firma och sedan byta själv.
Känns surt, då man fått fylla systemet.
Ta en lång träbit som ett kvastskaft, när kompressorn inte funkar ge magnetkopplingen en liten men bestämd knuff in mot motorn. (Tryck på sidan mot fronten av bilen som snurrar nedåt, utifall det du med trycker fastnar i något så du inte får den upp i huvudet) hoppar kompressorn igång då så är det schimsningen som fortfarande är fel. Jag schimsade en v70II i helgen. Det går att göra på plats utan att lossa kompressorn eller remmen. Men inget kul jobb. Jag har försökt mig på buntbandstricket men det är svårt att få till det.
Andreasace skrev: tis 30 jun 2020, 14:34 Magnetkopplingen var riktigt trög att snurra, innan jag satte dit buntbanden.
Kopplingen sitter ihop med komressoraxeln så det är isåfall kompressorn som går trögt..
Ja, så kan det bli vid överfyllning då den bryter på högtrycksvakten. Men då brukar det hända vid väldigt varmt väder. Eller om överfyllningen är stor direkt. Här sker det efter ca 10 minuter av bra kyla. Det betyder enligt min erfarenhet chimsning. Även att den slår till hårt är tecken på behov av chimsning (längre väg för kopplingen att färdas, då hinner den få upp mer fart innan den slår i lamellmaterialet, med lägre fart slirar den i något med lägre ljud som följd). Testa kvasttricket. Schimsning är gratis att göra om du gör det själv, och man behöver inte släppa vare sig på gasen eller på remmen, men det är ett himla pillgöra. Och fast nyckel med spärrfunktion är i praktiken ett måste för den mentala hälsan.
Andreasace skrev: tis 30 jun 2020, 14:34 Har iaf beställt ny kompressor och torkfilter...
Undrar om man inte bör byta expansionsventil när man ändå tömmer systemet. Tror det är där mina problem ligger..
En AC-firma som jag pratade med var helt inne på att man byter torkfilter + expansionsventil just på V70.
Expansionsventilen kostar bara några tior men sitter gräsligt illa till på V70 mk 1 :bored: Jag tror jag anar var den sitter i motorrummet men syns gör den inte!
Firman som fyllde på ville ha 14,600kr för kompressor, torkfilter och spolning av systemet.

Har fått systemet tömt av en AC firma.
Så nu har Jag bytt kompressor och o-ringar.
Väntar bara på torkfilter, det var försenat, kommer imorgon.
Men efter jag gjorde kompr. byte så Vacuumpumpade jag systemet 5 min och lyssnade efter läckage.
Efter 20 min så var manometrarna fortfarande på samma ställe, så körde jag pumpen igen i 40min.

Får se vad som sker efter torkfilterbyte och fyllning av systemet

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀