av Andreasace - mån 29 jun 2020, 20:10
- mån 29 jun 2020, 20:10
En V70 -05
Innan AC service:
Man hör att kompressor slår till ( ganska hårt) och slår av efter kanske 5-10 sek och efter en stund slår till 5-10 sek.
AC ger kyla i ca 10 minuter och kommer sedan inte gång, utan det blåser bara varmluft.
Slår man av AC och låter den vila typ 10 minuter och sedan aktiverar så ger den kyla en liten stund och sedan upphör.
Tänkte att det kanske var dåligt med kylmedie, så jag åkte till en verkstad för en sk "ac service" för töming, påfyllning, läckage kontroll osv.
Det var 650 gram kylmedie, och dem fyllde på med nytt till 1000g, samt olja.
Efter detta ingrepp, så har jag ingen kyla alls.
Kompresson slår till och slår av direkt.
Så jag har egentligen fått ett mindre fungerande system efter detta.
Enl verkstaden så kan det vara kompressorn eller att torkfiltret blir igensatt.
JAg passade på iaf idag att byta olja på bilen och slog ett öga på kompressorn.
Tänkte att man kanske kunde göra "luffar" tricket med buntband vid magnet kopplingen, bara för att se om det gav effekt.
Men när jag provade vrida magnetkopplingen ( centumet) så gick det jätte trögt ( nej, jag vred inte på yttre, där multiremmen sitter)
Vad jag förstår så ska denna snurra typ utan motstånd.
Jag fick iaf dit 3 buntband, men det är samma resultat. Kompressor slår till och slår av direkt.
Så vad kan ha orsakat?
Detta måste ändå vara kompressorn som strular?
Innan AC service:
Man hör att kompressor slår till ( ganska hårt) och slår av efter kanske 5-10 sek och efter en stund slår till 5-10 sek.
AC ger kyla i ca 10 minuter och kommer sedan inte gång, utan det blåser bara varmluft.
Slår man av AC och låter den vila typ 10 minuter och sedan aktiverar så ger den kyla en liten stund och sedan upphör.
Tänkte att det kanske var dåligt med kylmedie, så jag åkte till en verkstad för en sk "ac service" för töming, påfyllning, läckage kontroll osv.
Det var 650 gram kylmedie, och dem fyllde på med nytt till 1000g, samt olja.
Efter detta ingrepp, så har jag ingen kyla alls.
Kompresson slår till och slår av direkt.
Så jag har egentligen fått ett mindre fungerande system efter detta.
Enl verkstaden så kan det vara kompressorn eller att torkfiltret blir igensatt.
JAg passade på iaf idag att byta olja på bilen och slog ett öga på kompressorn.
Tänkte att man kanske kunde göra "luffar" tricket med buntband vid magnet kopplingen, bara för att se om det gav effekt.
Men när jag provade vrida magnetkopplingen ( centumet) så gick det jätte trögt ( nej, jag vred inte på yttre, där multiremmen sitter)
Vad jag förstår så ska denna snurra typ utan motstånd.
Jag fick iaf dit 3 buntband, men det är samma resultat. Kompressor slår till och slår av direkt.
Så vad kan ha orsakat?
Detta måste ändå vara kompressorn som strular?