Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
perin skrev:
fragge skrev:Förmånsvärde beräknas på bilens kostnad innan rabatt. Annars skulle det gå att fuska med förmånsvärdet hur som helst.
"Miljölbilar" har väl reducerat förmånsgrundande pris då den jämförs med liknande utan "Recharge"?
Man sätter förmånsvärdet först till "motsvarande modell" och sen blir det ytterligare reduktion.

Vad som är "motsvarande modell" är ganska godtyckligt och här finns stora skillnader mellan vad som blivit godkänt mellan bilmärkena. Därav att två identiska bilar som kostar lika mycket kan ha helt olika förmånsvärde.
av Fiskk
perin skrev: ons 24 jun 2020, 12:25 Okey, det är vinterhjulen som gör skilnaden på försäljningpriset.
När jag håller på och "leker" med att bygga så har jag lagt till Ljuspaket (3900:-) och bärkassehållare (900:-).

Anledningen till mitt nya intresse för laddhybrid är att vi förhoppningsvis får laddmöjlighet om något halvår eller så. Bor i villa men med garage i länga som tillhör en samfällighet och inte villan, tyvärr.
Sedan skulle jag vilja komma upp en bit i nästa bil har jag tänkt, så XC40 är ett alternativ. Vi klarar oss storleksmässigt då vi numera i princip bara är två st., men jag är lite kluven till modellen. Bra i alla fall att jag såg i tråden att BMW hade begränsad dragvikt för jag har kikat på den som alternativ också, vi har husvagn så BMW'n går bort i och med det.
Då reddes det med ut :) perfekt! hoppas du har lättare att ta beslut om bil än jag! :-/
av Fiskk
Snelhest skrev: ons 24 jun 2020, 12:35 Haha, jag lyckades mirakulöst nog hitta ljudet BMW använder exteriört på sina elmodeller (330e, 530e bland annat), ljudet är komponerat av Hans Zimmer. Ljudet mellan 0:00-0:04 är ljudet som låter under 20-30km/h. Det låter som sagt som ett UFO.
https://cms.qz.com/wp-content/uploads/2 ... 006282.mp3
haha vet inte vad som är sjukast, ljudet i sig eller att du på random drar upp de här! låter ju framtid mm, jag diggar! :)
av Snelhest
Jag tog upp det sjukt fula ljudet några sidor bakåt som låter på utsidan om nya hybrid-BMW, så helt random var det inte :)
Jag tycker det låter förjävligt, som någon skrev några sidor bak, man vill ju inte åka runt som Jetsons.
Fiskk skrev:
Snelhest skrev: ons 24 jun 2020, 12:35 Haha, jag lyckades mirakulöst nog hitta ljudet BMW använder exteriört på sina elmodeller (330e, 530e bland annat), ljudet är komponerat av Hans Zimmer. Ljudet mellan 0:00-0:04 är ljudet som låter under 20-30km/h. Det låter som sagt som ett UFO.
https://cms.qz.com/wp-content/uploads/2 ... 006282.mp3
haha vet inte vad som är sjukast, ljudet i sig eller att du på random drar upp de här! låter ju framtid mm, jag diggar! :)
av fragge
perin skrev:"Miljölbilar" har väl reducerat förmånsgrundande pris då den jämförs med liknande utan "Recharge"?
Ja, det stämmer. Vilken bil den jämförs med får man kolla med skatteverket. Många gör t.ex. misstaget att man räknar på extrautrustningen efter rabatt när det är priset på extrautrustningen innan rabatt som gäller för förmånsberäkningen.
Användarvisningsbild
av perin
fragge skrev:
perin skrev:"Miljölbilar" har väl reducerat förmånsgrundande pris då den jämförs med liknande utan "Recharge"?
Ja, det stämmer. Vilken bil den jämförs med får man kolla med skatteverket. Många gör t.ex. misstaget att man räknar på extrautrustningen efter rabatt när det är priset på extrautrustningen innan rabatt som gäller för förmånsberäkningen.
Jag tror jag tänker och räknar rätt. För trådens bil är förmånsgrundande pris 403900:- enligt skatteverket, sedan tillkommer givetvis extrautrustningen på det.

Edit: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
av Fiskk
såhär ser det ut i min kalkyl från leasingbolaget. se bild. sen får man räkna lite på sin egna lön och kolla skattetabeller för att får fram den riktiga nettokosten, dock stämmer den hyffsat.
milersättningen är för jag satt 2000 mil i tjänst.. dessa siffror spelar dock ingen roll på bilens pris / mån. bara om man går upp mot 3000 mil i tjänst så kan det bli billigare.. så nedre delen kan ni ta med en nypa salt.
Bilagor
4.PNG
4.PNG (15.78 KiB) Visad 525 gånger
av Stevenca86
Fiskk skrev: ons 24 jun 2020, 11:19
perin skrev: ons 24 jun 2020, 11:12
Fiskk skrev:
Hej!

det såg ut som ett bra pris! tror vi har olika rabatter på bilen jmtemot tillval mm. faktiskt inte rabatt alls på "paketen ser det ut som när jag kollar offerten.

tänkte klistra in det här men de blev fel formaterat så orkar inte klydda :) annars är det 14% rabatt på bil och tillval, men inte för förarstöd och teknikpaket.

jag anser mig fyllt i rätt då jag lagt in offertpriserna och tillval mm för sig och laddat upp offert, sen är det skickat till vår leasingpartner, volvofinans / carfleetpay där de granskat och godkänt kalkylen med några midre justeringar. så det är slutgiltiga priser för mig och behöver bara trycka på beställknappen för att trigga "köpet".

men jag har inte bestämt mig än :) lägger upp två bilder från offerten iaf !
Jag får nog revidera mina siffror lite då fömånsvärdet är högre än vad jag angivit. Jag hade tagit siffran på en tidigare kalkyl jag gjorde i vintras, det fanns väl en Momentumvariant då tror jag. Vi har några procent till i vårt avtal men precis som ni, inget på paketen. Men "baspriset " (541.000:-) minus ert rabattavtal + extrautrustningen bör väl bli mindre än det pris du angivet?
Så här ser mina siffror ut med ny beräkning.
Pris: 475000:-
Förmånsvärde: 4538:-/mån
Bruttolöneavdrag: 6531:-/mån
Nettokostnad: 5893:-/mån
Restvärde: 55%
bifogar bild från offerten med siffrorna. har vinterhjul som krav med..
Ser att du har en laddkabel typ-2 med som tillbehör. Tänk på att som standard får man 1 st typ-2 kabel och 1 st schuko kabel i R Design. Om du nu inte behöver 2 st typ-2 kablar så kan du spara några kronor där :-D
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Det är först med My21 som två laddkablar ingår

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]