PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
Hejsan!
Har precis införskaffat mig en till amazon men denna är en röd 122s med overdrive från 1966. Volvo 13235 VF heter den och har haft en ägare. Jag har lite frågor om en del saker som tillbehör och emblem. Om man börjar med emblemen så sitter det inga 122s på framskärmarna och inte heller overdrive emblemet på bakluckan. Gjorde det inte det på alla 122s med overdrive när dom var nya eller kan gubben ha pillat bort dem eller sitter de dåligt så de kan ha ramlat bort? Har även sett på nätet att det finns emblem där det står amazon 122s på bakluckan. Vissa 122s på nätet har emblem och andra inte. Undrar därför hur de såg ut när de lämnade fabriken? Nästa fråga rör tillbehören. I bagaget låg ett ihopfällbart volvo campingbord med tillhörande 4 ihopfällbara stolar. Dessa har jag sett i tillbehörskatalogen på amazonpictures. Det jag dock inte hittar i några kataloger är kuddarna som ligger i baksätet. Den ena är röd som det står volvo på i en Volvo logga. Vit text och vit logga. Den andra är också röd och så står det 122S i vitt på den i samma logga som konturerna på skärmemblemen. Hade varit kul att hitta dessa i en katalog. Fram sitter det svarta rullbälten och bak gråa klassiska amazonbälten. Kan rullbältena fram vara original? Det sitter även original högtalare fram och bak samt original stereon i den men det finns ingen antenn eller hål för antenn. Hur funkar det? Många frågor nu men man är ju nyfiken :-) Tacksam om någon vet något.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom emblen blev nästan aldrig satta tillbaka efter lackering. Dels för att "benen" ofta "gick av" och dels för det var inte lätt att borra dom små hålen rätt.
Rullbälten var inte original förren ett par år in på - 70-talet,och då var Amazonen borta sedan länge. Jag hade rullbälte både fram och bak i min PV-62 (OK sålde satser då) och i farsans 144 - 72 (monterades in när dottern skulle ha den). Tog bälten från en skrotad 245 - 77.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av LarsBd
122S på framskärmarna och OVERDRIVE på bakluckan ska det vara. Finns det inga hål för emblem på bakluckan kan den vara utbytt under de senaste 50 åren. Och som lennarte skrev återmonterades sällan emblemen på skärmarna då de byttes p.g.a rost eftersom små hål ansågs orsaka rostangrepp på den nya skärmen.
av Calle66amazon
Tack för era svar! Om jag inte hittar emblemen i bilen någonstans så får jag köpa nya. Vill ha den i så nära det skick den lämnade fabriken. Ingen som Vet något om kuddarna ursprung?
av Amarace
Lägg in bild på kuddarna, men det låter på beskrivningen som nåt eftermaknads, iaf den med 122S. Vad är det för material, hur är dom sydd? Och hur är texten gjord?

Sen angående stereo, samma där med bild, för stereo fanns bara Stereo8 sista två åren av Amazonens levnad, annars var det monoradio. Högtalarna? Är det en bak i mitten och en i handskfackshyllan? Eller modernare?
Och anten krävs ju såklart om radion ska fungera bra.

Sen Volvo campingbordet, menar du att det är Volvomärkt? Kan du ta kort på den märkningen? Aldrig sett det, så det vore kul att se, dom jag sett som jag vet kommit från Volvohandeln har varit samma som såldes överallt annars, utan märkning, har själv ett sånt.

Sen bältena, bak var det inga bälten original, så dom är ditsatt i efterhand. Och fram likaså är ditsatt i efterhand, fanns en sats man köpte på Volvo för montering istället för fasta bälten.
av Calle66amazon
Ska fixa bild när jag är vid bilen. Kuddarna framsida påminner om en ryamatta. Baksidorna är släta. Kastar upp en bild sen.
Det är en monoradio med en högtalare bak i mitten bakom ett galler och en högtalare bakom handskfackshyllan. Får undersöka närmare det där med antenn.
Ang bordet så menar jag att det är ett likadant som i Volvo katalogen. Har inte sett någon märkning än. Skall undersöka allt närmare. Har en fråga om spaken till overdriven också. Lägger man i och ur den genom att dra spaken uppåt och neråt eller framåt och emot sig? Spaken satt lite löst så jag tror den kan ha vridit sig. Tack för all nyttig info :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Antennen kan ha försvunnit vid samma tillfälle som emblemen. Kolla i hjulhuset höger fram om där "hänger något".
Overdriven är "på" neråt.
Bordet är förmodligen ett Origo campingbord med 4 fällstolar som plaseras i bordet när man fäller ihop det.

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]

Japp, prick på. Röd, R-design, svart gr[…]